Volgens Force India-eigenaar en –teambaas Vijay Mallya legt de discussie over het al dan niet inzetten van derde auto’s in 2015 bloot wat er écht mis is met het businessmodel achter de Formule 1. Als de teams een gelijk aandeel krijgen van de winst die de sport maakt, zou dat voor meer stabiliteit zorgen, zegt de Indiër.

Momenteel ontvangen vijf topteams (Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren en Williams) samen meer dan twee derde van de opbrengst uit bronnen zoals de verkoop van uitzendrechten. Dat betekent dus dat er voor de andere zes teams maar een relatief klein deel overblijft – iets dat de armlastige renstallen onder die zes (Sauber, Marussia, Caterham, Lotus) niet bepaald helpt. Hun onzekere positie heeft ervoor gezorgd dat er stemmen opgaan om teams volgend jaar te verplichten drie auto’s in te zetten, als er deze winter twee of meer teams failliet gaan.

“Al die onzekerheid komt doordat de winst op een ongelijke manier wordt verdeeld. Je kunt het veel beter op een rationelere manier aanpakken, die teams de kans geeft om niet alleen mee te doen, maar ook competitief te zijn”, betoogt Mallya. “Ik heb dat hiervoor nooit zo benadrukt, want ik versla zelf McLaren terwijl ik half zoveel budget heb, en je ziet Williams hetzelfde doen met Ferrari”, vervolgt de Miljardair. “Maar een gelijke verdeling zou wel in één klap dat gedoe over het overleven van teams en het inzetten van derde auto’s wegnemen. Die zaken zijn slecht voor de sport.”

“De hele evolutie van de Formule 1 is zo spannend. Kijk maar naar de dagen van Jack Brabham of het oude McLaren, of toen Bernie Ecclestone en Frank Williams nog aan het roer van een team stonden. Dat zijn verhalen waar je gewoon kippenval van krijgt. Maar nu gaat het vaak niet meer om technologische ontwikkeling, maar om de vraag wie er overleven en wie niet”, licht Mallya gepassioneerd toe.

Echt enthousiast wordt de teambaas trouwens ook niet van het plan om met drie auto’s te gaan rijden. “Dit jaar is Mercedes sneller dan iedereen, vorig jaar was het Red Bull. Dus dan krijg je straks een podium dat helemaal door één team wordt ingenomen. Dat slaat nergens op, toch?” Financieel gezien wil Mallya de derde auto zich ook niet zomaar door de strot laten duwen: “We gaan er wel een vergoeding voor vragen als we een derde auto moeten bouwen, dat doen we niet gratis. Ik weet zeker dat Bernie dat ook beseft, die maakt het wel economisch levensvatbaar.”