De terugkeer van Honda in de Formule 1 verloopt verre van vlekkeloos, maar Helmut Marko is ervan overtuigd dat Red Bull Racing de juiste keuze gemaakt heeft voor 2019. De Oostenrijker weet zeker dat Red Bull volgend seizoen nog steeds voor Renault zal rijden.

Twaalf jaar hield het huwelijk tussen Red Bull Racing en Renault stand. Samen regen ze de wereldtitels aaneen tussen 2010 en 2013, maar vanaf 2014 – toen de V6-turbomotoren geïntroduceerd werden – kwamen er scheurtjes in de relatie. “Het nieuwe motorenreglement in 2014 is voor ons een breekpunt geweest”, vertelt Helmut Marko in gesprek met Servus TV. “Met het hybridesysteem, de MGU-K, MGU-H. Renault had veel problemen met dat motorenpakket en die heeft het nooit in de hand gekregen. Ze kwamen niet op het niveau van Mercedes en Ferrari, en dat was ook zo met de betrouwbaarheid.”

Red Bull heeft dus genoeg redenen om Renault gedag te zeggen. De keuze voor Honda lijkt een gok gezien de moeizame terugkeer van het merk in 2015, maar Marko heeft vertrouwen. “Honda is een partner die toegewijd is. Ze hebben alle financiële middelen en ook de juiste mensen aan de technische kant. Ze zien ons als het nummer één team. Bij Renault waren we een betalende klant en had het eigen team altijd voorrang. We kregen altijd mooie prognoses en grafieken dat we volgend jaar competitief zouden zijn, maar dat gebeurde vervolgens niet. De overstap naar Honda was een kans die zich voordeed en die hebben we gegrepen.”

Toro Rosso rijdt dit seizoen al met Honda-motoren; een voordeel voor Red Bull Racing.

Het voordeel voor Red Bull is dat het met Toro Rosso een B-team heeft. Toro Rosso kan de Honda-motoren dit seizoen proberen, en daar plukt Red Bull volgend seizoen de vruchten van. “Met Toro Rosso kunnen we dit jaar kijken hoe Honda werkt, hoe de samenwerking verloopt en of alles functioneert. De Japanners hebben een andere mentaliteit en werkwijze.”

Bang voor een rampscenario zoals McLaren-Honda dat de afgelopen drie jaar had, is Marko niet. “Ten eerste hebben we een andere benadering dan McLaren met Honda. Wij hebben gezegd: bouw de beste motor, dan kijken wij hoe we die in het chassis onderbrengen. We komen met eisen, maar bespreken alles gezamenlijk.” Ook Honda heeft progressie geboekt, stelt Marko. “De Japanners hebben gezien dat ze fouten maakten in het verleden: ze hebben personeel gewisseld en experts geraadpleegd. De huidige vorm van Toro Rosso laat zien dat het de goede kant opgaat. Ik ben er daarom zeker van dat wij (Red Bull met Honda-motoren, red.) volgend jaar ver voor Renault zullen rijden.”