Red Bull beschikt, net als de andere Renault-teams, vanaf aankomende zaterdag eindelijk over een speciale kwalificatie-instelling voor de motor, al weet Helmut Marko niet of deze aan de ‘party mode’ van Mercedes en Ferrari kan tippen.

Marko, één van de topmannen van het team van de energiedrankfabrikant, vertelt aan SpeedWeek dat het komend weekend in Oostenrijk zover is: “Dan krijgen we van onze motorleverancier Renault de sterkere stand voor de kwalificatie”, zegt hij over de speciale engine mode die eigenlijk in Canada als zijn intrede had moeten doen, toen Renault een update introduceerde.

Red Bull-topman Marko.

Het was dus nog wat langer wachten, en nu rest de vraag hoeveel verschil het gaat maken: “We weten nog niet hoeveel sterker deze motorinstelling is”, erkent Marko. “We weten dus ook niet of we ermee bij Mercedes en Ferrari kunnen aansluiten, die al veel langer een ‘party mode‘ voor hun motor hebben.”

Het kortstondig gebruik van speciale, krachtigere motorinstellingen in het laatste deel van de kwalificatie is al enige jaren een gemeengoed in de Formule 1. Vooral de Mercedes-motor staat erom bekend dat het opschroeven ervan in Q3 voor een flinke sprong kan zorgen, al meent Mercedes zelf dat de Ferrari-V6 in de basis net zo sterk is als haar eigen krachtbron.

Behalve Mercedes en Ferrari beschikte zelfs het geplaagde Honda al enige tijd over een speciale motorstand voor de kwalificatie. Renault – dat buiten het eigen fabrieksteam en klant Red Bull ook McLaren van motoren voorziet – was lange tijd de enige zonder. Wel viel de motor voor de kwalificatie al enigszins anders af te stellen, al maakte dat volgens de coureurs niet veel verschil.

Lees ook: Renault introduceert MGU-K ‘waar zo lang op is gewacht’ voor GP Oostenrijk