Red Bull zal voor de Grote Prijs van Oostenrijk beslissen met welke motor het in 2019 gaat rijden. De keuze gaat tussen doorgaan met Renault of overstappen naar Honda, de leverancier van juniorteam Toro Rosso.

“Conform onze eigen interne planning willen we voor de Grand Prix van Oostenrijk een beslissing hebben genomen”, vertelt Red Bull-topman Helmut Marko aan Autosport, waarbij hij het zelfs nog wel wat stelliger durft te brengen: “Ik weet zeker dat er dan een beslissing ligt, want zoveel mogelijkheden zijn er niet.”

Marko (rechts) en Renault-topman Cyril Abiteboul.

Red Bulls opties zijn beperkt tot Renault en Honda. Red Bull werkt al sinds 2007 met Renault samen, maar sinds het begin van het hybridetijdperk in 2014 valt de relatie na enige turbulente jaren het best als verstandshuwelijk te omschrijven. Honda is ondertussen met ingang van 2017 in zee gegaan met Red Bulls ‘B-Team’ Toro Rosso.

Door Honda’s samenwerking met Toro Rosso beschikt Red Bull over een schat aan data om de twee krachtbronnen te vergelijken. Beide motorfabrikanten komen komend weekend in Canada met motorupdates en Red Bull heeft aangegeven goed in de gaten te houden hoe die presteren.

Wat los van de performance en potentie van de motor meespeelt, is dat Red Bull bij Renault slechts klant is en de automaker ook een eigen fabrieksteam heeft. Conform Red Bulls Renault-contract krijgt het een gelijke behandeling, maar wat zaken als de integratie en het ontwerp van de motor betreft, kijkt Renault natuurlijk eerst naar het eigen team. Bij Honda zou Red Bull fabrieksstatus kunnen krijgen.