Volgens Graeme Lowdon, de sporting director van Marussia, is het onzin dat de kosten in de Formule 1 niet van bovenaf gereguleerd kunnen worden en is het noodzakelijk dat er regelgeving wordt ingevoerd.

In gesprek met de Daily Mail waarschuwt Lowdon er voor dat de Formule 1 er slecht op zal staan in vergelijking met andere grote sporten als het er – in tegenstelling tot deze andere sporten – niet in slaagt de uitgaven terug te dringen, terwijl hij tevens denkt dat het niet invoeren van kostenbesparende regels er ook voor zal zorgen dat de Formule 1 als sport niet verder door kan groeien.

“Als we de Formule 1 verder willen zien groeien, moeten we kijken wat we kunnen leren van andere sporten die de laatste vijf tot tien jaar veel groter zijn geworden, en er zijn twee dingen die direct in het oog springen als je naar dat soort sporten kijkt: de inkomsten worden eerlijk verdeeld en de uitgaven worden op één of andere manier gereguleerd”, verklaart Lowdon.

“Het beperken van de kosten hoeft daarbij niet per se via een budget cap te gebeuren, maar elke grote, mondiale sport die zich de laatste jaren verder heeft ontwikkeld, heeft wel iets ingevoerd om de uitgaven te reduceren. Dat soort oplossingen lopen uiteen van belastingen, uitgavenplafonds of financiële fair play regels, en al die sporten plukken er nu de vruchten van dat ze dat soort regels hebben ingevoerd”, haalt Lowdon aan.

Lowdon benadrukt dan ook dat de Formule 1 ook echt met iets moet komen en weerlegt dat het een te ingewikkelde sport is voor van boven opgelegde regulerende maatregelen: “Dat is echt onzin. De methoden om de financiën van een team te controleren zijn net zo effectief en grondig als bijvoorbeeld de tests waarmee we kijken of voor- en achtervleugels aan de regels voldoen”, stelt hij.

“Het is absoluut mogelijk dit soort regels in te voeren en handhaven en dit is de tijd om deze belangrijke stap te zetten. We hebben het er bovendien al jaren over, en zo moeilijk kan het niet zijn”, denkt de Marussia-baas, die vindt dat de Formule 1 op het moment ‘degene beloont die het meeste uitgeeft’, terwijl in zijn ogen juist ‘het slimste team met de slimste technici’ moet winnen.

Vergadering
De Engelsman pleit dan ook voor een ‘budget plafond’ in combinatie met het verder terugdringen van de kosten middels de sportieve en technische regels. Lowdon krijgt op 1 mei de kans in een vergadering met de andere teams, de FIA en de commerciële uitbater FOM zijn plannen voor te leggen, aangezien er dan over kostenbesparing vergaderd wordt.

Wel is het zo dat deze vergadering niet meer dan een gelegenheid is voor teams om over kostenbesparing te spreken, want het is nog altijd zo dat de F1 Strategy Group – bestaande uit zes FIA-vertegenwoordiger, zes afgezanten van FOM en vertegenwoordigers van de grote teams Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Lotus en Williams – uiteindelijk beslist wat er gaat gebeuren.