Michael Masi, de voormalig Formule 1-wedstrijdleider, heeft zijn maandenlange stilte doorbroken. In een verklaring gaat de Australiër niet in op de controversiële Grand Prix van Abu Dhabi, maar spreekt hij onder meer zijn dank uit dat hij als wedstrijdleider mocht dienen.

Dinsdag maakte de FIA bekend dat Masi officieel afscheid had genomen van het bestuursorgaan. Nadat hij zijn taken als wedstrijdleider moest afstaan – vanwege de controversiële Grand Prix van Abu Dhabi – aan Niels Wittich en Eduardo Freitas wilde de FIA nog kijken naar een andere positie voor Masi, maar daar zijn de twee partijen dus niet in geslaagd.

Maandenlang bleef het stil, maar Masi heeft nu voor het eerst gereageerd op wat er de afgelopen jaren en maanden is gebeurd. “Het is een genoegen en een eer geweest om de FIA te vertegenwoordigen als sportdirecteur voor de eenzitters en als Formule 1-wedstrijdleider en veiligheidsgedelegeerde sinds het onverwachte en tragische overlijden van Charlie in Melbourne 2019”, laat Masi in een verklaring aan Speedcafe.com weten.

Lees ook: FIA bevestigt vertrek Masi: ex-wedstrijdleider gaat ‘nieuwe uitdagingen aan’

“Na meer dan een decennium voorafgaand aan mijn benoeming te hebben gewerkt aan verschillende projecten over de hele wereld met de Federatie en haar aangesloten clubs, heb ik nu besloten om de organisatie te verlaten en terug te verhuizen naar Australië om dichter bij mijn familie en vrienden te zijn”, vervolgt Masi. “Ik ben er trots op dat ik vele jaren heb mogen samenwerken met de verschillende FIA-clubs, de Formule 1-groep, de deelnemers, promotors en circuitbeheerders en mijn collega’s en team intern bij de FIA.”

Masi zegt de ‘levenslange relaties en vriendschappen’ voor altijd te koesteren. “In het bijzonder ben ik Herbie Blash en wijlen Charlie Whiting eeuwig dankbaar voor het aanwijzen van mij als toekomstige opvolger in 2018, een rol waar ik naar uitkeek omdat ik zo kon leren van Charlie gedurende vele jaren voorafgaand aan zijn schokkende overlijden.”

Masi spreekt bovendien zijn waardering uit voor de ’tienduizenden toegewijde vrijwilligers en officials’ die de autosport ‘elke dag over de hele wereld mogelijk maken’. “De veiligheid van de deelnemers en officials is altijd mijn hoogste prioriteit gebleven”, benadrukt de Australiër, die het vorig jaar nog opnam voor een marshal nadat Red Bull-teambaas Christian Horner zijn twijfels had over het handelen van de marshal in kwestie.

Lees ook: FIA spreekt van ‘menselijke fout’ Masi in onderzoeksverslag GP Abu Dhabi

“Ik dank de voorzitter van de FIA, Mohammed Ben Sulayem en zijn team voor hun persoonlijke steun sinds hun benoeming en ik wens hen het beste voor de toekomst. De persoonlijke steun van mijn familie, vrienden en collega’s wereldwijd tijdens deze reis en vooral in de laatste paar maanden kan alleen maar worden omschreven als overweldigend en iets dat ik voor altijd zal koesteren”, sluit Masi zijn verklaring af.

Masi hield zich stil na de Grand Prix van Abu Dhabi, waar hij onderwerp van onderzoek werd omdat hij verkeerd zou hebben gehandeld. De FIA besloot met een gedetailleerde analyse van de slotfase te komen en kwam tot de conclusie dat het een ‘menselijke fout’ betrof. Zo liet Masi niet alle coureurs op een ronde achterstand de safetycar inhalen en kwam de safetycar ook direct naar binnen terwijl deze pas een ronde na dat ontdoen van een ronde achterstand door de coureurs naar binnen mag komen. Nu wisselen Niels Wittich en Eduardo Freitas elkaar af als wedstrijdleider en worden zij bijgestaan door de Virtual Race Control Room en adviseur Herbie Blash.