Nadat de FIA duidelijk heeft gemaakt dat elke vorm van variabele rijhoogte verboden is, heeft McLaren besloten de ontwikkeling van een nieuwe ophanging te staken.

In Maleisië verklaarde McLaren-teambaas Martin Whitmarsh nog dat het team meende te weten waarom de Red Bulls met name in de kwalificatie zo snel zijn. Hij kondigde bovendien een nieuw systeem aan waarmee McLaren optimaal gebruik zou kunnen maken van het gewichtsverschil tussen de kwalificatie en de race.

Red Bull ontkent over een dergelijk systeem te beschikken. De FIA bevestigt dat het geen illegale activiteiten heeft aangetroffen op de RB6. De autosportbond verstrekte vervolgens een verklaring waarin de reglementen omtrent beweegbare aerodynamische onderdelen nog eens werden verduidelijkt.

Hoofdingenieur Paddy Lowe van McLaren benadrukt dat het bericht van de FIA slechts heeft bevestigd wat het team al dacht en dat de auto’s van Jenson Button en Lewis Hamilton altijd aan de regels hebben voldaan.

“We wilden slechts inspelen op mogelijke vondsten van andere teams”, zegt Lowe. “Uit de verklaring van de FIA blijkt echter dat we het reglement juist hebben geïnterpreteerd en dat variabele rijhoogte is uitgesloten. Daarom hebben we onze ontwikkelingswerkzaamheden stopgezet.”