Naast Ilmor en AER is er volgens Motorsport.com een derde fabrikant die interesse heeft om per 2017 de voorgestelde standaardmotor in de Formule 1 te leveren: het Franse Mecachrome.

Mecachrome-directeur Jean-Charles Raillat vertelt aan Motorsport.com dat de Franse firma zich bij de FIA heeft gemeld als kandidaat om met ingang van 2017 een standaardmotor te leveren die simpeler en goedkoper moet zijn dan de huidige hybride 1.6 liter V6-turbokrachtbronnen.

Mecachrome, dat met ingang van 2016 de nieuwe GP3-motoren gaat leveren en ook haar lopende contract als motorleverancier van de GP2 heeft verlengd, beschikt door de toekomstige motoren die het voor in die klassen heeft ontworpen volgens Raillat namelijk over ‘een basismotor die compatibel’ is met de FIA’s eisen voor de standaardmotor voor in de Formule 1.

Qua financiële middelen en faciliteiten voorziet Raillat verder geen problemen. Mecachrome is volgens de directeur zelfs in staat ‘binnen zes maanden’ een krachtbron te produceren die aan alle wensen van de FIA voldoet. Zoals het er nu naar uitziet, wil de FIA een 2.2 tot 2.5 liter turbo of biturbo V6 standaardmotor, waarvoor teams jaarlijks niet meer dan zes miljoen euro hoeven te betalen.

Mocht de keuze op Mecachrome vallen, dan is de standaardmotor volgens Raillat al winstgevend voor Mecachrome als het twee klantenteams weet te strikken voor minstens drie jaar. Mecachrome is overigens geen onbekende in de Formule 1: het is decennialang bij de motorproductie van Renault betrokken geweest en leverde in 1998 onder haar eigen naam motoren, terwijl het in 1999 en 2000 voor Supertec motoren prepareerde en ontwikkelde.

Behalve dat Mecachrome altijd een nauwe relatie met Renault heeft onderhouden en dat nog altijd doet, heeft het ook onderdelen geconstrueerd voor andere motorfabrikanten. Raillat benadrukt echter dat als Renault in de Formule 1 actief blijft – en als het weer een eigen team begint – het dit met haar eigen 1.6 V6-turbo zal doen.

Foto: Williams reed in 1998 met Mecachrome-motoren.