Mercedes doet het liever niet, maar moest zondag in Bahrein al teamorders gebruiken en sluit niet uit dat het dat dit jaar nog wel vaker moet doen.

In de uiteindelijk door Ferrari’s Sebastian Vettel gewonnen Grand Prix van Bahrein werd Valtteri Bottas tijdens de race tot twee keer toe gesommeerd zijn een andere strategie volgende Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton er langs te laten. “Als coureur wel het laatste wat je wil horen, maar we hadden nog kans de race te winnen met Lewis, dus ik begreep het wel”, zegt Bottas.

De teamorder hielp Hamilton echter alsnog niet aan de zege. Het viel Mercedes-teambaas Toto Wolff ook moeilijk deze te geven, maar hij kon niet anders: “We doen het liever niet. De afgelopen jaren was het doorgaans ook niet nodig, maar de situatie is veranderd”, doelt hij op hoe Ferrari op gelijke hoogte lijkt te staan met zijn team, met Vettel nu de WK-leider.

“Idealiter geven we onze coureurs bij de start van de race gelijke kansen. Ik heb ook het gevoel dat we ze dat verschuldigd zijn, maar in Bahrein moesten we toch tot twee keer toe een teamorder uitdelen, omdat het voor ons gevoel de enige manier was om de race nog te winnen.”

Volgens Wolff is het tijd voor Mercedes om ‘grondig te analyseren waar we staan’ en moet het aan de hand daarvan wellicht anders tegen teamorders aan gaan kijken. Mercedes is volgens Wolff echter niet het enige team dat hiermee worstelt: “Ik denk dat binnen Ferrari dezelfde vragen worden gesteld.”

Bottas (links) en Wolff (rechts). Met Vettel op 68 punten, Hamilton op 61 en Bottas op 38, moet Wolff de Fin misschien wel vaker lastige teamorders geven.

Dat gezegd hebbende, benadrukt Wolff dat het nog niet gezegd is dat Mercedes inderdaad vaker teamorders gaat gebruiken. Hij sluit daarbij ook uit dat Mercedes, al na drie races, bijvoorbeeld de polesitter of coureur met de meeste punten achter zijn naam als ‘nummer één’ aanwijst voor een race.

“Zeker als je twee auto’s op de eerste startrij hebt staan en ze in de race eerste en tweede rijden, moet je ze gewoon vrij laten racen”, vindt Wolff. “Als er een auto is met een probleem, kun je de volgorde natuurlijk omdraaien, maar zo vroeg in het jaar wil je niet vóór een race al iemand prioriteit geven.”