De F-duct deed vorig jaar zijn intrede in de Formule 1 en is inmiddels verboden, maar keert volgend jaar mogelijk in een andere variatie terug. Het team van Mercedes is er namelijk mee aan het werk.

De F-duct was vorig jaar de must have in de Formule 1, zoals de geblazen diffusor dat nu is.

De F-duct was een in essentie vrij simpel door de coureur te bedienen foefje dat de luchtstroom naar de achtervleugel kon reguleren en deze wanneer dat de coureur dat wilde – zoals bijvoorbeeld op een recht stuk – zelfs dermate kon afsnijden zodat een bolide minder luchtweerstand genereerde (en dus meer topsnelheid had).

De FIA heeft de F-duct aan het eind van 2010 verboden, aangezien de coureur ‘geen invloed mag hebben op de aerodynamische werking van de auto’.

Het Duitse Auto, Motor und Sport weet nu echter te berichten dat Mercedes aan de slag is met het ontwikkelen van een soort van F-duct die niet op de achtervleugel van betrekking is – want daar is de verstelbare achtervleugel immers al voor – maar op de voorvleugel.

Het principe van het systeem dat Mercedes ontwikkelt is verder geheel tegenstrijdig, want de door Mercedes ontwikkelde variatie op dit foefje zit in de punt van de neus en dient naar verluidt juist om méér downforce te genereren.

Het werkt als volgt: normaal gesproken zit in de neuspunt van de Mercedes-bolides een afgeplakt ovaal gat (foto), maar bij de nieuwe neus is dit ovale gat open te stellen en hierdoor wordt lucht in de neuspunt gelaten. Deze lucht wordt vervolgens door de staanders van de voorvleugel geleid en via diezelfde voorvleugel gelijkmatig verdeeld en richting de bodemplaat gestuurd, hetgeen de downforce moet vergroten.

Aangezien het systeem van Mercedes automatisch werkt en niet door de coureur wordt bediend, vormt de ban op de originele F-duct volgens Auto, Motor und Sport geen belemmering. De Duitse publicatie meldt verder dat Mercedes het systeem dit jaar, tijdens de vrije training van de Grand Prix van Japan, al uitgeprobeerd heeft.

Wat tenslotte nog opmerkelijk aan dit nieuws is, is dat Mercedes in 2010 ook al een automatische eerste incarnatie van de F-duct had ontwikkeld maar deze nooit perfect aan de praat kreeg.