Sutton Images

Vincent Sondermeijer
30 juni 2015
Michelin denkt dat het best mogelijk is om weer een bandenoorlog te hebben in de Formule 1, zonder dat daarbij de kosten door het plafond rijzen.
De Franse bandenfabrikant meldde zich twee weken geleden officieel aan als kandidaat-bandenleverancier in de Formule 1 vanaf het seizoen 2017. Het contract met huidige monopolist Pirelli loopt eind 2016 af. Ook het bedrijf uit Milaan dingt mee naar de nieuwe aanbesteding.
Voorlopig is autosportbond FIA voornemens het contract zoals ook in 2011 gebeurde aan één fabrikant te schenken. Dat moet voorkomen dat er een kostbare bandenoorlog ontstaat, zoals Michelin die tien jaar geleden met Bridgestone voerde.
Volgens Pascal Couasnon, racechef van Michelin, hoeft een strijd tussen twee bandenleveranciers echter helemaal niet duur uit te pakken. “Het kan wel wat duurder zijn dan wanneer er één leverancier is, maar de situatie is heel anders dan in 2005 en 2006”, zegt de Fransman tegen motorsport. “Alleen het beperkte aantal testdagen van tegenwoordig zou de kosten al drukken.”
Geen oorlog
We mogen niet vergeten dat de teams nu ook al veel geld uitgeven om de banden beter te begrijpen, vindt Couasnon. “Wordt dat bedrag dan opeens veel hoger als er twee bandenmerken zijn? Ik denk het niet. In de sportwagenracerij zijn Michelin en Dunlop actief, en daar blijven de kosten prima binnen de perken.”
Het woord ‘oorlog’ gaat de Michelinman dan ook liever uit de weg. “Dan klinkt het direct alsof het heel duur is”, vindt Couasnon. “Terwijl het heus wel mogelijk is om tegen beperkte kosten een leuke bandenstrijd op te zetten.” Michelin ziet het alvast wel zitten, vertelt hij: “We zouden in Clermont-Ferrand schreeuwen van vreugde.”
Gerelateerd nieuws



In beeld – De F1 als een rockconcert: Roadies, Pirelli’s playlist en een eerbetoon aan The Boss
17 september 2022 12:00 - Nieuws

Laatste Formule 1 nieuws
-
Verstappen waarschuwt: ‘Niet teveel aan DNA van Formule 1 gaan schroeven’
-
Organisatie van Australische Grand Prix wil een avondrace
-
Virus hakte erin bij Verstappen: Het voelde alsof ik een long miste
-
Max Verstappen wil vloek Red Bull Racing in Australië doorbreken
-
FIA maakt grid boxen 20 cm breder na tijdstraffen Ocon en Alonso
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Meest gelezen
-
12:55 PM
Max Verstappen stevent af op Club van 100, Senna bijna geëvenaard
-
9:12 AM
Tijdschema GP Australië: alle sessies, alle starttijden
-
12:58 PM
Eddie Jordan: ‘Belachelijk snelle Verstappen gaat voor tien wereldtitels’
-
8:00 AM
Tost kondigt vertrek aan bij AlphaTauri: Voor mijn 70e ben ik hier weg
-
11:02 AM
Vandaag 10 jaar geleden: ‘Multi 21, Seb!’