Michelin denkt dat het best mogelijk is om weer een bandenoorlog te hebben in de Formule 1, zonder dat daarbij de kosten door het plafond rijzen.

De Franse bandenfabrikant meldde zich twee weken geleden officieel aan als kandidaat-bandenleverancier in de Formule 1 vanaf het seizoen 2017. Het contract met huidige monopolist Pirelli loopt eind 2016 af. Ook het bedrijf uit Milaan dingt mee naar de nieuwe aanbesteding.

Voorlopig is autosportbond FIA voornemens het contract zoals ook in 2011 gebeurde aan één fabrikant te schenken. Dat moet voorkomen dat er een kostbare bandenoorlog ontstaat, zoals Michelin die tien jaar geleden met Bridgestone voerde.

Volgens Pascal Couasnon, racechef van Michelin, hoeft een strijd tussen twee bandenleveranciers echter helemaal niet duur uit te pakken. “Het kan wel wat duurder zijn dan wanneer er één leverancier is, maar de situatie is heel anders dan in 2005 en 2006”, zegt de Fransman tegen motorsport. “Alleen het beperkte aantal testdagen van tegenwoordig zou de kosten al drukken.”

Geen oorlog

We mogen niet vergeten dat de teams nu ook al veel geld uitgeven om de banden beter te begrijpen, vindt Couasnon. “Wordt dat bedrag dan opeens veel hoger als er twee bandenmerken zijn? Ik denk het niet. In de sportwagenracerij zijn Michelin en Dunlop actief, en daar blijven de kosten prima binnen de perken.”

Het woord ‘oorlog’ gaat de Michelinman dan ook liever uit de weg. “Dan klinkt het direct alsof het heel duur is”, vindt Couasnon. “Terwijl het heus wel mogelijk is om tegen beperkte kosten een leuke bandenstrijd op te zetten.” Michelin ziet het alvast wel zitten, vertelt hij: “We zouden in Clermont-Ferrand schreeuwen van vreugde.”