Red Bulls plan om de Honda-motoren na het vertrek van de Japanse fabrikant eind 2021 over te nemen en deze daarna zelf in te zetten, lijkt weer een stukje meer levensvatbaar. Dit omdat rivalen Ferrari en Renault overstag lijken te gaan wat betreft het bevriezen van de motorontwikkeling. Met een belangrijke kanttekening, weliswaar.

Met Honda dat zich na seizoen 2021 terugtrekt, bestaat het gevaar dat Red Bull en zusterteam vanaf 2022 zonder motorleverancier zitten. Om niet van een andere partij afhankelijk te zijn, zint Red Bull erop de Honda-motoren over te nemen en vanaf 2022 een eigen motorproject te beginnen. Een belangrijke voorwaarde daarbij: een freeze van de verdere motorontwikkeling, omdat het doorontwikkelen Red Bull een te kostbare en complexe aangelegenheid is.

Lees ook: Red Bull: ‘Het liefst nemen we het motorproject van Honda over’

Ferrari en Renault lijken – met een belangrijke kanttekening – overstag wat betreft een engine freeze.

Hoewel Mercedes zich vrijwel direct achter Red Bulls voorstel om de motorontwikkeling te bevriezen heeft geschaard, boden Ferrari en Renault – de twee andere motorfabrikanten in de Formule 1 – de nodige weerstand. Dit zou wel eens een streep door de rekening van Red Bulls motorplannen kunnen zijn, maar het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport meldt nu dat Ferrari en Renault mogelijk tóch met het bevriezen van de motorontwikkeling instemmen.

Een belangrijke voorwaarde van Ferrari en Renault zou wel zijn dat deze engine freeze niet eind 2021 al ingaat, maar pas begin 2022. Dit om hun motoren in de winter nog te kunnen verbeteren, maar ook om de geplande overstap naar benzine die voor minstens tien procent uit ethanol bestaat door te laten gaan. Dit laatste in het kader van de duurzaamheid. Een ander discussiepunt zou de komst van nieuwe motoren zijn: dit stond voor 2026 op de agenda, maar wordt mogelijk een jaar eerder.

Lees ook: Honda wil Red Bull wel helpen met eventueel ‘eigen’ motorproject