Mosley legt principe knock-out-kwalifcatie uit
Al jarenlang is het misschien wel het grootste discussiepunt: de kwalificatie. Na jaren van één vliegende ronde om de volgorde van de startgrid te bepalen, zal het er in 2006 behoorlijk anders aan toe gaan. Tot grote vreugde van Max Mosley. ,,Dit zullen de fans wel leuk vinden."
De kwalificatie is in feite opgesplitst in drie delen, na het eerste en tweede deel vallen telkens de vijf traagste deelnemers af. Daarna zullen de tien snelste coureurs in een soort Super-pole uitmaken wie er met de pole-position vandoor gaat. Enige verschil is dat er onbeperkt gereden mag worden.
,,Iedereen realiseerde zich dat de toeschouwers behoefte hadden aan meer spektakel, dat is nu gegarandeerd. Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren, is dat er de laatste twintig minuten volop gereden wordt. Op die manier blijft er aan het einde net genoeg brandstof over voor één snelle ronde", voorspelt de Brit. Het is overigens wel zo dat de laatste tien coureurs met de hoeveelheid brandstof rijden waarmee ook de race aangevangen moet worden. Dit geldt pas voor aanvang van de derde ’sessie’, daarvoor mogen de coureurs wel met zo min mogelijk benzine rijden. Dit is gedaan om de kansen van de op papier langzamere teams te vergroten.
,,Voor het afsluitende deel wegen we de auto’s en daarna doen we dat opnieuw. Dan wordt er weer bijgetankt, zodat de auto’s weer even zwaar zijn als daarvoor. Over de hoeveelheid benzine is wel nagedacht, want nu moeten ze veel rijden om uiteindelijk met een lege auto pole-position te kunnen trainen."
De FIA-president verwacht absoluut niet dat de kwalificatie onnavolgbaar blijkt te zijn voor de televisiekijkers. Volgens hem wordt er opgebouwd naar een climax en zal dat garant staan voor spanning. ,,De langzamere deelnemers vallen af en in de laatste twintig minuten zullen de tijden steeds sneller worden. Als de benzinetank dan bijna leeg is en er nieuwe banden worden gemonteerd, zie ik het wel zitten als men zich een weg naar de snelste tijd vecht."
Toch voorziet hij ook een probleem. Niet dat er filevorming op zal treden, maar ’verkeer’ kan een rol spelen. ,,Uiteindelijk wil iedereen vlak voor het vallen van de vlag de snelste rondetijd rijden. In plaats van een anti-climax zullen alle beslissing pas aan het einde vallen."
KVN