*

Netflix-docu Drive to Survive: bijzonder inkijkje in de Formule 1

Eelco den Boer

Eelco den Boer

8 maart 2019 09:37

Netflix-docu Drive to Survive: bijzonder inkijkje in de Formule 1

Een unieke blik achter de schermen van de Formule 1, dat is de documentairereeks ‘Formula 1: Drive to Survive’ die vanaf vandaag op Netflix te vinden is. De tien afleveringen van ongeveer een half uur spreken zowel doorgewinterde fans als nieuwe belangstellenden aan. Al zorgt dat soms ook voor een lastige spagaat.

Een jaar lang volgden cameraploegen van Netflix alles wat er zich afspeelde in de Formule 1, daarbij beperkten ze zich niet alleen tot de gebeurtenissen op de baan en in de paddock, maar werd ook regelmatig een bezoek gebracht aan de coureurs thuis. Helaas wilden Mercedes en Ferrari hun poorten niet openen, omdat zij zich wilden concentreren op hun titeljacht, maar dat geeft wel ruimte voor de vaak veel verrassendere verhaallijnen bij de kleinere teams. Vooral de passages over Haas springen eruit.

Lees ook: Documentairereeks Netflix uit op 8 maart: ‘Uniek inzicht in F1’

Voor wie het seizoen op de voet gevolgd heeft, zijn de verrassingen wellicht waarschijnlijk wat minder groot. Maar de manier waarop het in beeld is gebracht en de thematische aanpak maakt het toch een interessant schouwspel. Voor wie de Formule 1 nog niet kent, is het een uitstekende manier om vertrouwd te raken met de sport en te ontdekken dat er naast de actie op de baan nog veel meer intrigerende gebeurtenissen plaatsvinden. Van zakelijke conflicten, zoals bij Force India, tot coureurs die in dubio zitten over hun toekomst.

Daniel Ricciardo is daarbij een van de hoofdrolspelers. De documentairemakers maken dankbaar gebruik van zijn charismatische persoonlijkheid en bewogen jaar. Van zijn hoogtepunt in Monaco tot het dieptepunt in Bakoe. Ricciardo houdt zich niet in over de effecten van die momenten op zijn beslissing om Red Bull te verlaten. En uiteraard komt ook Max Verstappen regelmatig aan het woord en neemt hij zoals gebruikelijk ook geen blad voor de mond.

De makers lijken een beetje zoekende voor wie ze het precies doen. De eerste aflevering richt zich duidelijk op nieuw publiek met een algemene indruk van de sport, maar later duikt de reeks juist dieper in op specifieke kwesties, die meer voorkennis en geduld vergen. De geluidseffecten zijn af en toe wat overdreven, de commentaarfragmenten opvallend op maat gesneden en de analyses van de kenners iets te geregisseerd, maar als je daar doorheen kijkt, blijft een visueel zeer aantrekkelijke afspiegeling van de Formule 1 over.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. statistics, marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.