Red Bull Racing kreeg voor de zomerstop in Hongarije de beschikking over nieuwe brandstof. Op het hogesnelheidscircuit in Spa moet dat type brandstof het Oostenrijkse team extra tijdswinst opleveren.

Brandstofproducent ExxonMobil heeft zijn brandstof namelijk geüpgraded. In Hongarije had Red Bull deze brandstof al maar was het voordeel beperkt, omdat de Hungaroring een bochtig circuit is. Op Spa-Francorchamps zou de brandstof daarentegen volledig tot zijn recht moeten komen gezien de lange rechte stukken.

Red Bull hoopt het gat naar Ferrari en Mercedes te dichten.

Over Red Bulls brandstof is dit seizoen al enkele malen wat te doen geweest. Fabrieksteam Renault en klantenteam McLaren rijden namelijk met BP-brandstof, terwijl Red Bull met ExxonMobil rijdt vanwege commerciële redenen. En Exxon had zijn zaakjes begin dit jaar niet goed voor elkaar. Renault-teambaas Cyril Abiteboul liet zich tegen Autosport al eens ontvallen dat de brandstofkeuze van Red Bull het prestatieverschil op motorengebied tussen Renault en Red Bull kan verklaren.

De doorontwikkelde brandstof zou het gat met de concurrentie in ieder geval wat moeten dichten. “Op dit circuit (Spa, red.) levert de nieuwe Esso Syngery-racebrandstof ongeveer 0,15 seconde per ronde op, denken wij”, vertelt David Tsurasaki van brandstofproducent ExxonMobil aan F1.com. “In de wereld van brandstofontwikkeling is dat verschil significant.”

“Het andere gebied waar we ons op concentreren voor brandstof is de energie-inhoud van de brandstof”, vervolgt Tsurasaki, “En hoeveel je de motorinstellingen kunt pushen en hoe ver je kunt komen zonder dat de motor onder hoge druk gaat kloppen. We denken dat onze brandstof nog niet op de limiet zit, maar dat mogen we niet bepalen.”

Red Bull zal de upgrade goed kunnen gebruiken om het gat met Ferrari en Mercedes te dichten. Max Verstappen liet zich onlangs al ontvallen dat hij uitkeek naar de upgrade. “Normaal gesproken geeft het onze prestatie een boost”, aldus de Nederlander. In de persconferentie voegde hij daaraan toe: “Ik denk dat we wel iets meer nodig hebben (dan brandstof, red.) om bij Ferrari en Mercedes te komen. Het is in ieder geval altijd goed om upgrades te krijgen. Hopelijk komen we een klein beetje dichter bij.”