*

Nieuwe sponsordeals voor McLaren en Toro Rosso: wat gaat erachter schuil?

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

19 oktober 2018 13:22

Nieuwe sponsordeals voor McLaren en Toro Rosso: wat gaat erachter schuil?
Sutton Images

In Austin kondigden twee teams een nieuwe sponsor aan. Op de McLarens prijkt voor de rest van het seizoen de naam van de wereldbekende frisdrankfabrikant Coca Cola. Toro Rosso, of Pollo Rosso zoals zij zichzelf nu gekscherend noemen, heeft dit weekend ‘kippenvleugels’ gekregen van fastfoodketen KFC.

Deze sponsordeals zijn op zichzelf niet uiterst bijzonder. Het zijn kleine stickers, voor een korte periode (Coca Cola voor vier races, KFC alleen dit weekend). Wat de deals toch nieuwswaardig maakt zijn de economische belangen die ermee gemoeid zijn. Het gaat namelijk om twee grote, Amerikaanse multinationals, die toevallig ook nog in hun thuisland zijn aangekondigd. De belangen bij deze deals zijn dus gigantisch.

Eerst wat voorgeschiedenis, want de Formule 1 reist niet voor niets naar de Verenigde Staten. Naast dat Formule 1 een prachtige sport is, draait het hele circus uiteindelijk toch vooral om (zoveel mogelijk) geld verdienen. Voorheen Bernie Ecclestone, nu Liberty Media, weet heel goed dat dit geld te verdienen valt in grote landen, met grote merken en een enorme afzetmarkt. Dat verklaart waarom Ecclestone ontzettend veel moeite deed om de Grand Prix van de Verenigde Staten terug op de kalender te krijgen en waarom Liberty daar zelfs nog een tweede race aan toe probeert te voegen.

Deze strategie lijkt met de aangekondigde sponsordeals zijn vruchten af te werpen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat KFC vooral een persoonlijke sponsor is van Sean Gelael, die een vrije training voor Toro Rosso rijdt. Toch is het een enorm bedrijf, met een grote naamsbekendheid. Het gaat er uiteindelijk om bij deze kleinere deals dat de bedrijven de bekendheid van de sport vergroten, om zo weer nieuwe, grotere sponsors aan te trekken.

Nieuwe sponsoren zorgen voor extra inkomsten voor de teams, maar ook voor eigenaar Liberty Media. Voor een commercieel bedrijf is dat waar het uiteindelijk allemaal om draait. Hoewel de sponsordeals op het eerste gezicht niet zo belangrijk lijken, gaan er dus toch grote economische belangen achter schuil en plaveien deze kleine deals de weg naar lucratieve overeenkomsten. De deals met Coca Cola en KFC zijn misschien een kleine stap voor respectievelijk McLaren en Toro Rosso, maar een grote stap voor de Formule 1 in zijn algemeen, om maar eens een bekende Amerikaan te citeren.

Gerelateerd