Ferrari heeft in Suzuka een enigszins nieuwe livery gepresenteerd, als onderdeel van een nieuwe campagne van hoofdsponsor Philip Morris.

Philip Morris is natuurlijk vooral bekend van sigarettenmerk Marlboro, en ondanks het al meer dan tien jaar van kracht zijnde verbod op tabaksreclame in de Formule 1 is het nog altijd hoofdsponsor van de Scuderia.

De beroemde (en beruchte?) ‘bar code’.

Philip Morris moet daarbij natuurlijk wel andere manieren zoeken om uiting te geven aan de sponsoring. In de eerste jaren na het verbod deed men dat onder meer door een streepjescode op de auto te plaatsen – al luidde dat wel tot kritiek en ophef omdat het sluikreclame zou zijn door de auto op een pakje sigaretten te laten lijken.

Halverwege 2010 verdween de streepjescode en werd deze vervangen door het teamlogo in het design te verwerken. Daarin was afhankelijk van hoe je er naar keek nog wel iets van Philip Morris-invloed in te ontwaren, dankzij de karakteristieke rode driehoek op de witte achtergrond.

Met ingang van het huidige seizoen is het logo van Ferrari’s Formule 1-team echter weer puur een Ferrari-logo, maar Philip Morris is niet verdwenen. Sterker nog: het verlengde de sponsordeal met de Scuderia eind vorig jaar tot en met 2021.

Philip Morris heeft daarbij nu een nieuwe invulling voor het sponsorschap gevonden, die zich nu dus ook in de livery uit: Project Minnow. Dit is een project van Philip Morris om ‘een betere toekomst te bouwen voor de 1.1 miljard mensen die roken en de mensen om hun heen.’

Winnow betekent het kaf van het koren scheiden en past volgens Philip Morris bij een tijd voor verandering voor het bedrijf en de missie om ‘het beste te vinden, verfijnen en nog beter te maken’. De naam is ook, al dan niet bewust, een woordgrap: met een spatie er tussen wordt het immers win now.

Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene (midden) was voorheen marketingman bij Marlboro.