Drie punten, dat is voor Renault de schamele oogst van de afgelopen twee races, in Singapore en Sotsji. In Suzuka wil de Franse fabrieksformatie het beter doen, waar een nieuwe voorvleugel bij moet helpen.

Behalve een nieuwe voorvleugel neemt Renault ook een nieuwe ‘chassisvleugel’ mee; dat is de vleugel die vlak voor een sidepod zit. Volgens Renaults chassis technical director Nick Chester gaat het om ‘van buitenaf subtiele veranderingen’, maar moeten deze ‘wel meer downforce en grip opleveren’.

Die downforce en grip moeten Renault dan helpen er beter bij te zitten op het lastige Suzuka, ook al haalt zowel coureur Daniel Ricciardo als zijn teamgenoot Nico Hülkenberg aan dat Renault de afgelopen twee races ‘waarschijnlijk meer punten had verdiend’, zoals Ricciardo stelt.

Lees ook: Renault ligt achter op schema: ‘Er is vertraging, maar we zullen competitief zijn’

“We leken namelijk snel te zijn en hadden veel meer punten moeten scoren”, meent de Australiër, volgens wie Renault daar echter niet te lang bij kan blijven stilstaan. “We moeten ons gewoon op de race in Japan concentreren en er een good job doen.”

“Het is met oog op de strijd om de vierde plek in het WK belangrijk dat we een goed resultaat mee terugnemen uit Japan”, benadrukt Ricciardo, met Hülkenberg die aangeeft dat Renault ‘met name zondags minder problemen moet kennen’. Door een combinatie van factoren is flink scoren de laatste races niet gelukt, stelt hij. “Dat komt door mij, het team en door dingen die we niet onder controle hebben, maar we moeten in Japan echt flinke punten pakken.”

Lees ook: Weblog: Als ik teambaas van Renault was, wist ik het wel…