*

Organisatie Franse Grand Prix overweegt grote veranderingen lay-out Paul Ricard

Laurens Stade

Laurens Stade

4 december 2019 09:45

Organisatie Franse Grand Prix overweegt grote veranderingen lay-out Paul Ricard
Motorsport Images

De organisatie van de Franse Grand Prix overweegt grote veranderingen aan de lay-out van Paul Ricard om het circuit beter geschikt te maken voor de Formule 1. Strategisch adviseur Eric Boullier zegt dat ze overwegen om het eerste deel van het circuit aan te passen, maar de chicane op het Mistral Straight blijft.

De Grand Prix van Frankrijk was allesbehalve een spektakelstuk. Lewis Hamilton reed makkelijk naar de zege met een voorsprong van achttien seconden op teamgenoot Valtteri Bottas. Tijdens de race waren er amper inhaalacties, maar daar wil de organisatie van de Franse Grand Prix wat aan gaan doen. Voormalig McLaren-teambaas Eric Boullier, nu strategisch adviseur van de Franse Grand Prix, zegt dat hij in juli al gesprekken heeft gevoerd met wedstrijdleider Michael Masi.

”Ik heb gevraagd wat we moeten doen”, zegt Boullier tegen Motorsport.com. ”Ze kwamen met een compleet nieuwe lay-out wat niet eens leek op Paul Ricard. Maar dat was onderdeel van mijn verzoek, om erachter te komen wat er gedaan zou kunnen worden. Ik zit nu in het proces dat ik aan hen terugkoppel welke ideeën ik goed vind en waar ik het mee eens ben. We werken eraan en we zien wel wat er gedaan kan worden”, aldus de Fransman.

Tribuneplaatsen
De veranderingen zullen dan vooral in de eerste sector plaatsvinden. ”We zullen niet het gehele circuit aanpassen. We houden vast aan de chicane en Signes en Beausset, want dat zijn kenmerkende bochten. Maar misschien kunnen we wat aanpassen tussen bocht 1 en bocht 4 om het sneller te maken”, aldus Boullier.

Volgens de Fransman is het geen optie om de chicane op het Mistral Straight weg te halen. ”Iedereen zegt dat het weghalen van die chicane het probleem zal oplossen. Maar het veroorzaakt meer problemen voor mij omdat we daar wel tienduizend tribuneplaatsen hebben. De grootste inkomstenbron van een Grand Prix-organisator is de ticketverkoop. Waar ga ik al die tienduizend mensen dan zetten? Bovendien vonden daar alle inhaalacties plaats”, aldus Boullier.

Foto: Motorsport Images