Sergio Pérez heeft naar eigen zeggen het beste jaar uit zijn carrière achter de rug, terwijl 2015 qua eindklassering ook Force India’s beste seizoen was. Voor 2016 zet Pérez dus in op meer, maar kijkt hij ook achteruit.

In gesprek met Auto, Motor und Sport weegt Pérez het afgelopen seizoen af tegen 2012, een jaar waarin hij drie keer op het podium stond en dat ‘daarom dus heel speciaal’ was. “Maar ik presteerde afgelopen seizoen daarentegen wel veel meer constant dan drie jaar geleden en ik ben nu ook een betere coureur dan toen”, redeneert de coureur die 2015 eerder al omschreef als zijn beste jaar in de sport.

Wat het begin van het jaar betreft, waarin Force India met een amper doorontwikkelde versie van de VJM07 uit 2014 aantrad, moet Pérez erkennen dat dit lastig was. “De auto was nog slechter dan we vooraf dachten. Gelukkig heeft het team echter niet opgegeven”, zegt hij, verwijzend naar hoe het halverwege het jaar met de sterk verbeterde VJM08 B-spec kwam.

“Het duurde toen even om qua set-up het juiste pad te vinden en het hielp niet dat er een flinke trainingscrash in Hongarije tussendoor kwam. Het keerpunt was echter de derde vrije training in Spa. Ik liet toen iets aan de auto veranderen en vanaf dat moment klopte alles”, vertelt de Mexicaan, die voor de race in België op 15 punten stond, maar er vanaf dat moment nog 63 scoorde in de negen resterende Grands Prix.

Pérez finishte zodoende als negende bij de coureurs, terwijl Force India met de vijfde plek bij de constructeurs de beste eindklassering uit haar bestaan behaalde. “Het doel voor 2016 is om ons nog verder te verbeteren, ook al is dat voor een klein team als Force India een fikse opgave. Het betekent immers dat we de strijd moeten aanbinden met teams als Williams en Red Bull.”

Behalve dat hij zijn vizier op die teams richt, benadrukt Pérez dat Force India ook rekening moet houden met de dreiging van teams die het in 2015 heeft verslagen: “Ik verwacht dat een aantal van onze tegenstanders in 2016 sterker zullen zijn dan afgelopen jaar, zoals bijvoorbeeld McLaren en Toro Rosso. Daarnaast mogen we ook Haas niet uitvlakken. Dat is eigenlijk geen nieuw team. Door hun relatie met Ferrari zullen ze gelijk competitief zijn.”