Bandenleverancier Pirelli overweegt in 2018 banden te brengen die over de hele lijn een stap zachter zijn dan de huidige PZero’s.

Dat vertelt Pirelli-topman Mario Isola aan Autosport, naar aanleiding van een gesprek dat hij tijdens het raceweekend in Barcelona met de coureurs heeft gehad. “Dat was een interessant gesprek. Het ging erom te achterhalen wat ze van de nieuwe banden en onze toekomstplannen vinden”, vertelt Isola. De conclusie? “Over het algemeen vindt iedereen dat onze banden één stap harder zijn dan nodig is.”

Pirelli denkt er over de hele bandenreeks ‘zachter’ te maken voor 2018.

Erg verrassend is dat ook niet, want Pirelli heeft het bewust wat conservatief gespeeld met de 2017-banden. Dit om in te spelen op het toegenomen downforce-niveau en de vooraf verwachte toegenomen belasting van de banden door de nieuwe, snellere auto’s. Vooral over de nieuwe harde banden zijn veel klachten geuit.

Voor beslissingen is het echter nog te vroeg, benadrukt Isola: “Want je mag niet vergeten dat deze auto’s in rap tempo verder worden ontwikkeld en sneller worden.” Dat gezegd hebbende, denkt Pirelli er wel over in 2018 met zachtere banden te komen. “We hebben volgend jaar een medium-band nodig die dichter in de buurt van de soft ligt en een hard die ook wat zachter is.”

Pirelli’s Mario Isola met Red Bulls Christian Horner.

“We moeten de hele lijn dus eigenlijk een beetje zachter maken”, verwacht Isola, volgens wie Pirelli de races in België, Maleisië en Japan dit najaar nog wil meepakken voor het besluit hoe de compounds voor 2018 moeten zijn. “We hebben tot 1 december de tijd dat te bepalen”, vertelt Isola, volgens wie Pirelli sowieso eerst vooral naar de technische constructie kijkt (aangezien de deadline voor het bepalen daarvan op 1 september ligt) alvorens over de ‘hardheid’ van de compounds te beslissen.