Pirelli heeft de testdagen gekregen waar het ter voorbereiding op 2017 om heeft gevraagd. Dit nadat het heeft gedreigd anders uit de Formule 1 te stappen.

De Formule 1 Commissie heeft afgelopen maandag met het verzoek van Pirelli ingestemd, nadat de bandenleverancier – na maanden waarin de Formule 1 geen gehoor gaf aan haar herhaaldelijke verzoeken om meer testgelegenheid – de sport een ultimatum gaf.

Formula One World Championship 2016, Round 1, Australian Grand Prix, Melbourne, Australia, Sunday 20 March 2016 - Paul Hembery (GBR) Pirelli Motorsport Director (Left) on the grid.

Pirelli en motorsportbaas Paul Hembery (links) hebben het hoog gespeeld om hun zin te krijgen.

Pirelli’s motorsportbaas Paul Hembery gaf de Formule 1-teams en organisatie afgelopen weekend in China te verstaan uiterlijk maandag goedkeuring te willen hebben om meer te mogen testen. De teams hebben maandag daarbij hun goedkeuring gegeven, wat betekent dat Pirelli’s aantal testdagen flink omhoog gaat.

Pirelli had aanvankelijk twaalf testdagen ingeroosterd staan om aan haar 2017-banden te werken, maar dat worden er nu 25. Een testdag waarop meerdere auto’s worden ingezet, telt daarbij als meerdere testdag. Wordt er op één dag bijvoorbeeld met drie auto’s getest, dan telt dit als drie testdagen. Pirelli zelf gaat daarbij eerst met een aangepaste 2013-auto testen. Daarna wil het met hulp van de teams met voor de voorgestelde 2017-regels met modernere bolides met V6-turbokrachtbronnen aan de slag.

Hoewel lang niet alle teams de regels daadwerkelijk willen veranderen, lijkt de Formule 1 wel op de introductie van nieuwe, bredere en snellere auto’s af te stevenen. Om ervoor te zorgen dat haar banden daarvoor geschikt zijn, wil Pirelli niet alleen meer testen, maar daar ook snel mee beginnen. “Anders kunnen we ons werk niet goed doen.”