Bandenfabrikant Pirelli heeft afgelopen seizoen meerdere keren kritiek van Red Bull over zich heen gekregen. Dat is de Italianen niet in de koude kleren gaan zitten.

Red Bull kan worden beschouwd als het meest kritische team als het aankomt op de banden van het voorbije Formule 1-seizoen. De voornaamste klacht was dat de banden te zacht zouden zijn. Paul Hembery, motorsportchef van Pirelli, denkt dat met name de kritiek van Red Bull het imago van het merk niet goed heeft gedaan. Dat vertelt de Engelsman in gesprek met Autosport.

“We waren bij Pirelli echt teleurgesteld over de felle kritiek van Red Bull”, aldus Hembery. “De situatie was echter voor iedereen gelijk en alle teams stonden voor dezelfde uitdagingen. Dat is een gegeven. Toch onstonden er meningsverschillen tussen de teams over wat wij als bandenfabrikant wel en niet zouden moeten doen en ik denk dat wij ons daarin hebben laten meeslepen.”

“Het is zo teleurstellend dat de kritiek uitgerekend uit de hoek van Red Bull kwam, omdat het team uiteindelijk op dominante wijze het kampioenschap naar zich toe heeft getrokken. Men vergeet nogal makkelijk waarom wij de banden leverden die we leverden. In eerste instantie waren het de teams zelf die vroegen om snel slijtende banden. Als men vervolgens niet om kan gaan met de gevolgen daarvan, is het aan ons om in te grijpen.”

“Als partner van de Formule 1-teams zijn wij natuurlijk bereid om na goed onderling overleg veranderingen door te voeren, maar de manier waarop dat afgelopen jaar is gebeurd, onder druk van de media, heeft ons diep geraakt.”