Pirelli voorspelt dat veel coureurs morgen zullen kiezen voor een één-stop strategie. Volgens de Italiaanse bandenfabrikant is dat de beste bandenstrategie voor de Grand Prix van China.

Lees ook: Vooruitblik: Opnieuw Bottas 2.0, Verstappen geprikkeld en andere aandachtspunten voor de 1000ste GP

Idealiter start een coureur op de zachte (rood) of de medium (geel) band, rijdt daar een stint op van pakweg achttien rondes en ruilt dat setje dan in voor een setje harde (wit) banden om daar de race mee uit te rijden. De snelste van deze twee strategieën is om te starten op de zachte band.

Echter, de snelste tien coureurs op de zaterdag mogen niet zelf kiezen op welke compound zij starten, maar moeten de banden gebruiken uit de kwalificatie. Voor de top vijf is dat de medium band, juist de langzamere optie dus. Vooral het verschil in de eerst stint kan interessant zijn. De zachte band is volgens Pirelli namelijk beduidend sneller dan de medium, ruim een seconde.

Lees ook: Bottas klopt Hamilton met miniem verschil en pakt pole in China

Slijtage aan de banden zal als eerste zichtbaar worden op de linker voorband. Dat heeft te maken met de hellingen in sommige bochten op de baan, waar deze band het meeste last van heeft. Teams zullen dus extra aandacht geven aan deze band en hier zullen ook het eerste strepen en blaren zichtbaar zijn.

De beschikbare setjes voor de Grand Prix, per coureur. © Pirelli