Hij leek op weg naar een plek tussen de Mercedessen en de Ferrari’s, maar doordat Verstappen de vlag miste en geen tweede run kon doen in Q3, start de Nederlander op P5. Verstappen werd tijdens de kwalificatie gehinderd door meerdere coureurs. “Op een gegeven moment kwamen Vettel en de twee Renaults voorbij, en zij verneukten mijn hele aanloop. Het is een ongeschreven regel dat je elkaar volgt,” legde Verstappen de situatie uit. Toch is Verstappen over het algemeen tevreden. “Mijn auto voelde wel goed aan, qua snelheid zitten we erbij. Het wordt een interessante zondag.” Desondanks heerst het gevoel dat Verstappen wel eens extra gebrand zou kunnen zijn morgen, om het ‘onrecht’ van zaterdag recht te zetten.

Foto: Peter van Egmond
Na de GP van Australië werd Valtteri Bottas omgedoopt tot Bottas 2.0. In Bahrein leek die versie 2.0 even snel weer verdwenen, maar tijdens de kwalificatie in China toonde de Fin met zijn pole positie dat hij het teamgenoot Hamilton lastig kan maken. Het moet wel gezegd, het verschil tussen de Mercedes-coureurs was erg klein, 0.023 van een seconde om precies te zijn. De Mercedessen starten dus naast elkaar.

Foto: Motorsport Images
De sterke prestatie van Leclerc in de woestijn in Bahrein zorgde voor speculaties over de verhoudingen binnen Ferrari. Vettel werd in Sakhir het hele weekend overklast door zijn jongere teamgenoot. Toch blijft het team uit Maranello, voor nu althans, de voorkeur geven aan de ervaren Duitser. “Zoals ik heb gezegd aan het begin van het seizoen, zullen wij in het geval van een 50-50 situatie de voorkeur geven aan Sebastian. Hij is degene die het meest waarschijnlijk om de titel gaat vechten voor ons,” zei teambaas Binotto daarover.

Foto: Motorsport Images

Leclerc en Vettel samen met teambaas Binotto. Foto: Motorsport Images
De Mercedessen op 1 en 2, de Ferrari’s daar vlak achter. Op rij drie vinden we Verstappen en Gasly, die op hun beurt weer gevolgd worden door de twee Renaults. De top tien wordt afgerond door Magnussen en Grosjean. De top tien van de grid bestaat uit vijf teams, met elke hun wagens mooi naast elkaar. De tricky eerste bochtensequentie, gecombineerd met regel 1 van de autosport (‘crash nooit met je teamgenoot’), zal een interessante openingsfase opleveren. Renault en Haas lijken met deze startopstelling ook het middenveld aan te voeren. Verderop in dat midfield zit het dichter bij elkaar. Van plaats 11 tot en met 14 staan vier verschillende teams binnen drie tienden van elkaar. De vraag is of een van deze teams zich kan mengen in de top tien. Lees ook: Ricciardo tevreden na kwalificatie: ‘We hadden dit resultaat nodig’ Gasly nog steeds onder druk

Foto: Motorsport Images