Pirelli beschikt na ‘een paar drukke testdagen in Barcelona’ inmiddels over genoeg data om haar bandenspecificaties voor 2020 vast te stellen, zo stelt Mario Isola, motorsportchef van de bandenfabrikant.

Afgelopen maandag testten Ferrari’s Sebastian Vettel en Red Bulls Alexander Albon banden voor Pirelli op het Circuit de Barcelona-Catalunya, terwijl Mercedes-testrijder Esteban Ocon dinsdag in actie kwam. “Bij elkaar hebben ze 404 testronden over twee dagen afgelegd”, somt Isola daarbij op.

Een flink aantal, maar het gaat ook om belangrijk testwerk: “Het doel was om de laatste specificatie van onze banden voor 2020 te evalueren, naar aanleiding van de richtlijnen die we recentelijk met de teams hebben afgesproken.” En dat doel is bereikt: “We hebben dankzij het testwerk met de drie topteams genoeg data verzameld.”

“Als gevolg daarvan zijn we nu dus in een positie om onze bandenspecificaties voor 2020 vast te stellen”, vertelt Isola. Deze banden zullen aan het eind van dit seizoen tijdens de Abu Dhabi-test getest worden. In 2020 wordt voor het laatst met 13-inch banden gereden, vanaf 2021 stapt de Formule 1 over naar 18-inch banden.

Lees ook: McLaren: ‘Gek dat Ferrari nog niet meedoet aan 18-inch bandentests’

De verwachting is dat de Pirelli reeks slicks (droogweerbanden) ook in 2020 weer vijf verschillende soorten zal tellen, waarvan er voor elk raceweekend drie gekozen worden die als hard, medium en zacht worden aangeduid.

Voor 2019 is Pirelli voor compounds gegaan die over de hele lijn een stap harder zijn dan de banden van vorig jaar, maar tegelijkertijd een dunner loopvlak hebben. Op deze banden is veel kritiek, zo zouden ze lastig te doorgronden en aan de praat te krijgen zijn.

Lees ook: Pirelli-chef Isola benadrukt dat alle teams gelijke behandeling krijgen