Felipe Massa won in 2006 de tweede Turkse Grand Prix. Met overmacht. In zijn eerste jaar bij Ferrari. Op de zaterdag pakte hij al zijn eerste poleposition. Een dag later was het opnieuw raak.

 

Op de vrijdag werd al duidelijk dat het circuit van Istanboel de 25-jarige coureur goed lag. Al reed hij in de eerste training slechts de zeventiende tijd. Maar die sessie was meer bedoeld om reserverijders, opkomende talenten en paydrivers een uurtje te laten trainen. Coureurs als Giorgio Mondini, Sebastian Vettel en Franck Montagny.

Ferrari deed het rustig aan. Schumacher klokte de tweede tijd en reed vier rondjes, Massa werd dus zeventiende en reed vijf ronden. Iets later op de dag werd het al iets serieuzer. De productiviteit bij de Scuderia werd opgeschroefd. Schumacher noteerde de zesde tijd, pal voor vrijdagcoureur Robert Doornbos, en passeerde dertien keer start/finish. Massa legde achttien ronden af en kwam met 1:28.164 een kleine tiende tekort voor de eerste plaats, die naar BMW-protegé Vettel ging.

Zaterdag begint Massa opnieuw kalmpjes. In de derde vrije training noteert hij de zevende plaats, terwijl teamgenoot Schumacher bovenaan eindigt. De kwalificatie wordt echter een prooi voor Massa. In de eerste van drie fases is de Braziliaan al de beste, voor de twee Schumachers. Daarna consolideert hij met een vierde plaats, om in de laatste fase een stapje harder te lopen. Als enige klokt Massa een tijd onder de 1:27. Pole! Met Schumacher pal achter hem begint hij op zondag aan de race.

Het wordt een Grand Prix waar alles voor Massa op zijn plek valt. De Braziliaan behoudt bij de start zijn eerste positie. Op het moment dat Schumacher dichterbij komt, maakt Vitantonio Liuzzi in het achterveld een fout waardoor de race geneutraliseerd wordt. Spitsuur in de pitstraat volgt, met Massa vóór Schumacher.

De Duitser moet dus geduldig wachten op zijn banden. Het vergroot de voorsprong voor Massa. Extra pijnlijk voor Schumacher is dat Alonso hem voorbijschiet. Zijn rivaal voor het kampioenschap. De rest van de race rijdt de zevenvoudig wereldkampioen in de versnellingsbak van de regerend kampioen. Alonso geeft geen krimp, bewijst wederom zijn positie goed te kunnen beschermen en finisht 81 duizendsten van een seconde voor Schumacher.

Dankzij het gevecht tussen zijn teamgenoot en Alonso, werd voor Massa al tijdens de race een rode loper uitgerold. De Braziliaan hoefde zich totaal geen zorgen te maken om wat achter hem gebeurde en reed met twee vingers in zijn neus naar zijn allereerste Formule 1-zege van zijn carrière, in zijn eerste seizoen bij Ferrari.

In de persconferentie liet de Braziliaan zijn emoties spreken. “Het is altijd mijn droom voor Ferrari te rijden en mijn eerste overwinning bij dit team te behalen. Dat maakt deze dag heel speciaal”, begint de kersverse Grand Prix-winnaar. “Het is een wonderbaarlijke droom die werkelijkheid is geworden. Dit is zeer speciaal.”

In de paar jaar die volgden bewees Massa dat hij geen eendagsvlieg was. Zeker niet in Turkije. Ook in de twee jaar erna won de Braziliaan de Turkse Grand Prix. Het is zijn circuit, niemand kon hem er wat maken. Misschien dat die stelregel dit weekend opnieuw voor de Braziliaan op kan gaan. Afgelopen Grand Prix, in China, versloeg Massa voor het eerst sinds tijden teamgenoot Alonso puur op snelheid. Het is weer een teken van leven van Massa, die vorig jaar nog niet de oude leek te zijn na zijn ongeluk in Hongarije in 2009. Misschien dat hij dit weekend écht kan bewijzen dat hij weer helemaal terug is.

 

Tijdschema Grand Prix van Turkije 2011

Vrijdag 6 mei 2011
9:00–10:30: Vrije Training 1
13:00–14:30: Vrije Training 2

Zaterdag 7 mei 2011
10:00-11:00: Vrije Training 3
13:00-14:00: Kwalificatie

Zondag 8 mei 2011
14:00-16:00: Race

(Nederlandse tijd)