Fernando Alonso meldt zich met een overtuigende overwinning in China als ware titelkandidaat. Hij controleerde de race van start tot finish. De spanning om de tweede en derde plaats was beduidend groter.

Lewis Hamilton mag bij de start dan met succes zijn leidende positie verdedigen, het zijn de beide Ferrari’s die de show stelen, door de tweede en derde plaats over te nemen. Vier ronden later ziet Hamilton op de streep zowel Alonso als Massa voorbij komen. Hij kan niks inbrengen tegen het DRS-geweld van het Ferrari-duo.

Een ronde later melden verschillende rijders zich voor hun eerste stop, als aan het eind van het langste rechte stuk Esteban Gutiérrez zijn rempunt compleet verkeerd inschat. Hij ramt Adrian Sutil van achteren, waarna de Mexicaan langs de baan uit moet stappen en de Duitser in de pits op moet geven.

Doordat de op de zachte band gestarte coureurs zo vroeg naar binnen gaan, mag Nico Hülkenberg zich ronden lang de raceleider noemen, gevolgd door Sebastian Vettel. Beiden zijn op de harde compound gestart en proberen hun eerste stint zo lang mogelijk winstgevend te houden. Vettel heeft de hulp van zijn pitcrew nodig om aan Hülkenberg voorbij te komen.

Het volgende cadeautje krijgt Vettel een paar bochten verder al in de schoot geworpen. Teamgenoot Mark Webber tikt voor zijn ogen Jean-Éric Vergne in de rondte in een poging terrein goed te maken. De Australiër startte zijn wedstrijd vanuit de pits, maakte na één ronde al zijn eerste pitstop, leek de aansluiting te hebben gevonden, maar zijn eigen gretigheid speelde hem uiteindelijk parten. Webber ziet het einde van de race niet, nadat een achterwiel een eigen leven gaat leiden na zijn pitstop.

Op hetzelfde punt wordt Kimi Räikkönen een ronde later verrast door Sergio Pérez, door wie hij het gras op wordt gedwongen. Op vuile banden kan de Fin contact met de McLaren niet meer vermijden. De schade blijft voor beide coureurs oppervlakkig en lijkt op geen enkele manier invloed te hebben op de snelheid van Räikkönen.

Aan kop nadert Fernando Alonso de nieuwe leider Jenson Button. De Spanjaard rijdt zelfverzekerd rond in zijn Ferrari en ook de McLaren staat zijn opmars nauwelijks in de weg. Niemand staat die opmars in de weg. Pitstops werpen hem weliswaar terug, maar op eigen kracht werkt hij zich steeds weer terug naar voren. Zo blijft het vooraan stuivertje wisselen, waarbij Alonso voortdurend als meest logische racewinnaar naar voren komt.

Het is op dat moment zoeken naar het Mercedes-duo. Het lukt de Duitse formatie niet om de dominantie van vorig jaar te herhalen. Lewis Hamilton moet de eer hoog houden en doet dat door continu uitzicht te houden op het podium.

De race is dan in rustiger vaarwater terecht gekomen. De verschillende strategieën en vele pitstops zorgen voor prachtige inhaalacties op de baan. De duels zijn echter niet altijd op het scherp van de snede, omdat vanaf de pitmuur bandenmanagement regelmatig belangrijker wordt geacht dan het verdedigen van posities.

Giedo van der Garde voert in het achterveld verbeten zijn eigen strijd. Het is een verloren strijd. Hij moet de beide Marussia’s en temgenoot Charles Pic voor zich dulden, waardoor de Nederlander als laatste wordt afgevlagd. Een derde racefinish uit drie races is het hoogst haalbare.

Jenson Button en Sebastian Vettel moeten in de slotfase dan nog hun ronden op de zachte band inlossen. Vettel valt terug naar de vierde plaats. De achterstand is aanzienlijk, maar het zachte Pirelli-rubber stelt hem in staat om aanzienlijk snellere rondetijden te klokken. Het gat is met één ronde te gaan nog maar twee seconden naar Lewis Hamilton.

Vettel komt uiteindelijk een ronde tekort om het onmogelijke waar te maken. Hij sluit aan achter Fernando Alonso, Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton. Jenson Button en Felipe Massa finishen op de respectievelijk vijfde en zesde plaats. Op de zevende plaats valt Daniel Ricciardo positief op. De toptien wordt compleet gemaakt door Di Resta, Grosjean en Nico Hülkenberg.

Bekijk de volledige uitslag hier.