Lewis Hamilton heeft in Brazilië zijn tiende zege van het seizoen gepakt. De Brit kreeg die overwinning in de schoot geworpen toen Ocon leider Verstappen van de baan kegelde. Verstappen eindigde uiteindelijk nog als tweede, Räikkönen werd derde.

Mercedes is bij de start al de grote winnaar in Brazilië. Hamilton behoudt de leiding, terwijl Bottas Vettel voorbijgaat en de tweede plaats overneemt. Daarachter nestelt Räikkönen zich op P4, voor Verstappen en Leclerc. Ericsson en Grosjean raken elkaar evenals beide Renaults, maar iedereen komt zonder kleerscheuren de openingsronde door.

Hamilton behoudt de leiding bij de start.

Beide Red Bulls werken zich in de openingsfase naar voren. Verstappen gaat de Ferrari’s voorbij, terwijl Ricciardo vanaf P11 naar voren rijdt en aansluiting vindt bij de top vijf. Vettel maakt ondertussen een klein slippertje, waardoor teamgenoot Räikkönen zijn vierde positie overneemt.

In een groepje zitten Bottas, Räikkönen, Vettel en Ricciardo dan dicht bij elkaar voor de strijd om P3, maar van echte inhaalacties komt het niet omdat iedereen DRS heeft. Verstappen nestelt zich achter Hamilton op de tweede positie.

De posities veranderen pas bij de pitstops. Aan kop haalt Mercedes Hamilton en Bottas als eerst naar binnen voor een wissel naar medium, hopende dat zij daarop de race kunnen uitrijden. De Mercedes blijkt – net als in de vorige races – een echte bandenvreter, waardoor de Zilverpijlen al vroeg naar binnen moeten.

In ronde 22 blijkt dat Ericsson toch te veel schade heeft overgehouden aan zijn incident in de openingsronde. Hij spint op hoge snelheid en parkeert zijn Sauber nog diezelfde ronde in de pits. Ericsson is daardoor de eerste uitvaller van de wedstrijd – een teleurstelling na zijn goede kwalificatie.

Felle gevechten in het middenveld.

Ferrari kan op soft in een later stadium pitten dan Ferrari, terwijl Red Bull het op supersofts zelfs nog langer uithoudt. Verstappen pit in ronde 36 vanaf de leiding, wisselt naar soft en komt als derde terug de baan op. Hij heeft Hamilton dan voor zijn neus en rijdt snel naar de Brit toe. Die maakt op hardere banden geen schijn van kans: Verstappen gaat hem op het rechte stuk makkelijk voorbij. Hamilton sputtert nog even tegen, maar moet de Nederlander laten gaan. Verstappen leidt dus na de stops voor Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel en Ricciardo.

Verstappen gaat comfortabel aan de leiding, maar dan gaat het onverwacht ineens mis. Ocon, achterblijver op verse banden, wil zich ontdoen van een ronde achterstand en probeert Verstappen in te halen. De Fransman zet zijn auto aan de binnenkant maar dat mislukt, want Verstappen stuurt in. Beide auto’s gaan in de rondte. De Nederlander verliest daardoor de leiding, Hamilton is terug op kop. Ocon krijgt een stop-and-go penalty van 10 seconden voor het incident.

Leclerc eindigt als zevende en is best of the rest.

Achter de top twee zien we ook interessante duels. Bottas heeft het met Räikkönen aan de stok, terwijl Vettel en Ricciardo in gevecht zijn om P5. Ricciardo heeft verse banden door zijn late stop en is daardoor in het voordeel. Hij verschalkt eerst Vettel en gaat later ook Bottas voorbij. Daar stokt zijn opmars.

Verstappen komt in de slotfase nog dicht bij Hamilton, maar kan geen inhaalpoging meer doen. Hamilton wint dan ook in Brazilië, voor Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Bottas en Vettel. Charles Leclerc rijdt naar een mooie zevende plek, voor de Haas’ van Grosjean en Magnussen en de Force India van Pérez. Mercedes pakt deze race meer punten dan Ferrari en heeft daardoor de constructeurstitel voor 2018 binnen.