Kimi Räikkönen kent een droomstart van dit seizoen. De Fin startte in Albert Park als zevende maar finisht door een prima tactiek en een vlekkeloze race bovenaan het podium. Naast hem staan Fernando Alonso en Sebastian Vettel.

Binnen een aantal ronden werd duidelijk dat een aantal dingen niet zijn veranderd ten opzichte van vorig seizoen, en dat andere dingen wel anders zijn. Mark Webber start nog steeds slecht, maar Pastor Maldonado en Romain Grosjean maken geen brokken in de openingsfase. Iedereen komt de eerste bocht in Melbourne ongeschonden door en dat is een rariteit. Ook nieuw is het feit dat Felipe Massa, net als in de kwalificatie, ook in de eerste stint van de wedstrijd Fernando Alonso voorblijft.

Het Ferrari-duo profiteert van Webbers slechte start. Massa haalt ook Lewis Hamilton in en na drie bochten lukt Alonso dat ook. Het Ferrari-duo volgt in de eerste stint het spoor van Vettel. Na de eerste pitstopserie blijven de verhoudingen hetzelfde. Achter Adrian Sutil, die in die eerste serie zijn banden niet wisselde, vormde zich vervolgens een mooi treintje met Vettel, Massa, Alonso en Räikkönen. Lewis Hamilton, als derde gestart, rijdt daar een seconde of tien achter.

Daar verandert tot de tweede pitstop niets aan. Sutil rijdt een uitstekende comebackrace en racet lang door op zijn eerste setje. De Duitser slaat de eerste pitstopserie over en rijdt tot en met de tweede pitstopserie aan de leiding. Vettel, Massa, Alonso en Räikkönen kunnen hem moeiteloos bijhalen, maar niet inhalen.

Alonso is daar op een gegeven moment klaar mee en gaat pardoes de pits in. De agressieve strategie wordt uitbetaald. In het rondje dat daar op volgt, heeft hij vrij baan en als Sutil en Vettel een ronde daarna de pits in gaan, komt Alonso voor ze terecht. Massa doet precies het omgekeerde en besluit langer door te rijden. Dat is geen goede keuze, aangezien hij achter Sutil weer de baan op komt. Räikkönen doet het weer anders, en besluit in de tweede pitstopserie helemaal niet naar binnen te gaan. Een kortstondige regenbui verandert niets aan de verhoudingen. Als Räikkönen zijn rubber inruilt, schuift Alonso door naar de koppositie.

De Spanjaard zit echter op een driestopsstrategie en komt na zijn laatste stop achter Räikkönen terecht. Van Vettel en Massa hebben Alonso en de Fin weinig last meer. De twee kunnen het onderling uitvechten. Räikkönen begint de laatste tien ronden met een voorsprong van een seconde of zeven.  Daarna maakt Alonso weinig goed.

Räikkönen wint de eerste Grand Prix van het jaar door een afwijkende bandentactiek. Door een sterke start vanaf de zevende positie reed hij elk moment bij de eerste vijf. In het treintje achter Sutil kan hij zijn banden sparen en de keuze om een stop minder te maken dan het gros van het veld betaalt zich uit.

Datzelfde geldt voor Alonso, die in hetzelfde groepje achter Sutil reed. De Spanjaard waagde de gok door eieren voor zijn geld te kiezen en eerder naar binnen te gaan, en dus zijn plaats in de kopgroep op te geven. Vervolgens had de Spanjaard op vers rubber echter vrij baan en kwam hij voor Vettel en Sutil terecht.

Wie denkt dat de race beslist is in de pitstraat heeft het mis. De tactiek van Räikkönen en Alonso stond als een huis, maar op de baan waren er ook over en weer inhaalacties.

Giedo van der Garde kende een stroef debuut. De Nederlander moest gedwongen een extra pitstop maken door een leeglopende band en finishte de wedstrijd als laatste. In de slotfase werd hij nog ingehaald door de Marussia van Max Chilton.

Klik hier voor de volledige uitslag.