Red Bull: ‘Geen motortest uitgevoerd’
Sutton Images


Daan de Geus
6 juni 2014
Het team van Red Bull heeft ontkend na de laatste wintertest een zesdaagse motortest op een loopband te hebben uitgevoerd om de destijds dramatisch presterende Renault-motor te verbeteren.
Op donderdag doken er berichten op waarin werd gesteld dat Red Bull of zusterteam Toro Rosso bij de firma AVL in Oostenrijk een zogenaamde rolling road motortest op een ‘loopband’ zou hebben verricht om de Renault V6-krachtbron te verbeteren.
Een woordvoerder van Red Bull heeft nu echter aan Sky Sports-verslaggever Ted Kravitz verteld dat het kampioenschapsteam ‘geen rolling road test heeft gedaan’. Over een mogelijk door Renault en/of Toro Rosso gehouden test, is verder nog niet meer bekend.
Legaal?
Een rolling road test is – zoals ook in de eerdere berichtgeving in de Duitse pers al werd aangegeven – overigens niet per definitie illegaal, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het testen op een loopband met een chassis is namelijk toegestaan zolang de band in essentie als een testbank voor motoren wordt gebruikt en er geen aerodynamische onderdelen of effecten worden getest. De voor- en achtervleugel moeten dus verwijderd worden – hetgeen volgens het bericht waarin werd gesteld dat Toro Rosso de test verrichte ook het geval was – en daarnaast mag er geen luchstroom over de auto geleid worden, mogen er geen sensoren die aerodynamische effecten kunnen meten op de auto geïnstalleerd zijn en moeten de uitlaatgassen weggeleid worden voordat ze het bodywork ‘raken’.
Een rolling road test is – zoals ook in de eerdere berichtgeving in de Duitse pers al werd aangegeven – overigens niet per definitie illegaal, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het testen op een loopband met een chassis is namelijk toegestaan zolang de band in essentie als een testbank voor motoren wordt gebruikt en er geen aerodynamische onderdelen of effecten worden getest. De voor- en achtervleugel moeten dus verwijderd worden – hetgeen volgens het bericht waarin werd gesteld dat Toro Rosso de test verrichte ook het geval was – en daarnaast mag er geen luchstroom over de auto geleid worden, mogen er geen sensoren die aerodynamische effecten kunnen meten op de auto geïnstalleerd zijn en moeten de uitlaatgassen weggeleid worden voordat ze het bodywork ‘raken’.
Gerelateerd nieuws

Ford-baas vertrouwt op inbreng Verstappen met oog op 2026: ‘Hij brengt rust’
11 september 2025 14:01 - Nieuws

Lawson ziet Hadjar wel naar Red Bull vertrekken: ‘Hij doet alles goed op dit moment’
11 september 2025 13:30 - Nieuws

Renault-CEO Provost bevestigt: ‘Alpine blijft nog heel lang in de Formule 1’
10 september 2025 11:00 - Nieuws

Tsunoda hekelt oud-teamgenoot Lawson na botsing: ‘Vocht niet eens voor punten’
09 september 2025 10:00 - GP Italië