In de Duitse media doet het gerucht de ronde dat Red Bull en motorleverancier Renault na de laatste wintertest een mogelijk illegale test hebben uitgevoerd en de FIA daar inmiddels ook op gewezen is.

Volgens Bild en Motorsport-Total hebben Red Bull en Renault na de laatste test in Bahrein zes dagen lang op een rolling road – een lopende band voor auto’s – getest bij het Oostenrijkse AVL, een firma die zich specialiseert in het ontwikkelen van motoren en aandrijflijnen.

De test zou gediend hebben om de betrouwbaarheid en prestaties van de Renault V6 te verbeteren, nadat de krachtbron tijdens de wintertests op beide vlakken dramatisch presteerde.

Bild bericht daarbij dat de FIA een anonieme tip heeft ontvangen over de vermeende test, terwijl ook de teams van Ferrari, Mercedes en Sauber er schriftelijk van op de hoogte zouden zijn gebracht.

Hoe serieus het gerucht genomen moet worden, is op het moment lastig te zeggen, zeker aangezien het eveneens Duitse Auto Bild ook over de test bericht, maar met het verschil dat het niet Red Bull maar ‘B-Team’ Toro Rosso zou zijn geweest dat de test bij AVL afwerkte.

Volgens deze publicatie was de test bovendien niet in strijd met het reglement omdat ‘er een Toro Rosso-chassis zonder voor- en achtervleugel over de testband rolde’ en er – in tegenstelling tot bij een windtunneltest – geen luchtstroom over de auto werd geleid, waardoor de vermeende test daarom als een wel toegestane test op een testbank telt.

Auto Bild heeft Red Bull, Toro Rosso en Renault om een reactie gevraagd, maar zegt dat deze partijen nog niet op de berichtgeving willen reageren. Wat verder opvallend is, is dat Bild aanhaalt dat Red Bulls reserverijder António Félix da Costa op 5 maart, drie dagen na de laatste wintertest, twitterde dat hij vijf dagen naar Oostenrijk moest voor Red Bull.