Met Vitaly Petrov op plaats elf en Bruno Senna één plekje daarachter heeft Renault vandaag gepresteerd zoals het zelf eigenlijk al had verwacht. Voor morgen is er bovendien nog werk aan de winkel.

De balans van de auto moet namelijk nog beter, zo vertelt Senna: “Dat is namelijk cruciaal voor een goed resultaat in de kwalificatie”, weet de Braziliaan, die verder over een ‘interessante dag’ rept en vindt dat Renault zich gedurende de dag goed verbeterd heeft: “In de middag stonden we vergeleken met de andere teams namelijk weer waar we horen te staan.”

En dat is volgens Senna dus klaarblijkelijk op plaats elf en twaalf, in plaats van op de posities twaalf en veertien waar Renault in de ochtend stond.

In de ochtend was het overigens niet Petrov die voor Renault uitkwam en Senna op de baan vergezelde, maar testrijder Romain Grosjean. Hij nam de honneurs wederom op een nette manier waar, door een twaalfde tijd neer te zetten, twee plaatsen en twee tienden vóór Senna.

“Ik had erg veel zin om weer te rijden en heb van elke minuut genoten”, laat de enthousiaste Grosjean optekenen. “Dit is een leuke, ouderwetse baan die me goed bevalt, dus het was geweldig om hier – voor al die volle tribunes – de Renault de sporen te geven.”

In de middag moest Grosjean de bolide echter teruggeven aan Petrov, voor wie het de eerste keer was dat hij tijdens een vrije training moest toekijken: “Dat was eigenlijk wel een goede ervaring”, meent deze. “Ik begrijp nu namelijk beter wat de engineers precies allemaal zien en van ons als coureurs verwachten, dus ik denk dat deze ervaring me in de toekomst best wel eens kan helpen.”

Eenmaal achter het stuur prees Petrov zich allereerst gelukkig dat zijn monteurs zijn bolide gerepareerd hadden, want Grosjean had in de ochtend met een versnellingsbakprobleem te maken gekregen. “Ik had nergens last van, dus mijn monteurs hebben goed werk geleverd”, prijst de Rus – die eerder deze week nog uithaalde naar zijn team – de manschappen.

Wat de prestaties van de bolide betreft, moet Petrov echter toch erkennen dat dit niet een circuit lijkt te zijn dat de R31 heel goed ligt. “Dat wisten we van tevoren al, en blijkt nu dus ook uit onze tijden. Waarschijnlijk gaat het morgen dan ook een lastige dag voor ons worden, maar we gaan gewoon keihard werken, alles geven en onze best doen om Q3 te halen.”