Renault heeft in Londen de nieuwe auto, de R.S.17, gepresenteerd. Het is de wagen waarmee Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer de aansluiting moeten zien te vinden met de gevestigde orde.

Het eerste jaar van de terugkeer van Renault als officieel fabrieksteam ging niet de boeken in als een onverdeeld succes. Kevin Magnussen en Jolyon Palmer scoorde samen niet meer dan tien punten. In het tweede jaar mag er dan ook heel wat meer van de Franse constructeur worden verwacht.

Hoewel Jolyon Palmer van die tien punten er maar één op zijn eigen conto mocht bijschrijven, mag de Brit misschien enigszins verrassend aanblijven voor een tweede dienstjaar. Aan de andere kant van de pitbox heeft Kevin Magnussen plaatsgemaakt voor Nico Hülkenberg. De Duitser staat al jaren bekend als een supertalent en bij Renault zal die belofte eindelijk ingelost moeten gaan worden. Of zoals teambaas Cyril Abiteboul eerder dit jaar al zei: “De naam Hülkenberg moet op den duur in één adem genoemd worden met het merk Renault.”

Cyril Abiteboul is sinds het begin van dit jaar de nieuwe voorman van het Formule 1-team van Renault, nadat Frédéric Vasseur besloot op te stappen. Naar eigen zeggen dienden er teveel kapiteins op één schip. Het werknemersbestand is sowieso flink aan veranderingen onderhevig. De Fransen hebben flink wat extra mensen aangenomen en hebben enkele dagen geleden in Pete Machin een bewezen kracht aangetrokken als hoofd aerodynamica. Machin werkte eerder bij Red Bull nauw samen met topontwerper Adrian Newey. Of Machin heel veel kan bijdragen aan de ontwikkeling van de R.S.17 valt te betwijfelen, omdat de Brit officieel pas op 3 juli in dienst treedt.

Tijdens de teampresentatie in Londen tovert Renault nog een extra werknemer uit de hoge hoed in de persoon van Alain Prost. De viervoudig wereldkampioen gaat binnen het team van Renault een adviserende rol bekleden.

Naast verschuivingen op het personele vlak, gaat Renault voor 2017 en verder ook in zee met enkele nieuwe partners. Smeermiddelen- en brandstofgigant Total maakt plaats voor BP en Castrol, een wijziging die qua bestickering duidelijk waarneembaar is op de nieuwe bolide. Op die bolide, die natuurlijk aan alle nieuwe reglementen voldoet, vallen tevens de logo’s van Mapfre op. Renault maakte op maandag bekend een sponsordeal te hebben gesloten met de Spaanse verzekeringsmaatschappij.