Het team van Red Bull schetst volgens motorleverancier Renault een verkeerd beeld van de ontwikkeling van de Franse V6-turbokrachtbron.

Wordt het Canada? Of komt de update later, in Bakoe? Of toch pas in Oostenrijk? Net voor de zomerstop in Engeland of Hongarije dan?

Red Bull speculeert al geruime tijd over een langverwachte motorupdate, een spelletje waar Renault dus ook aan heeft meegedaan, maar Renaults Cyril Abiteboul vertelt nu aan Autosport dat hij vindt dat de focus op die update geen goed beeld geeft van Renaults werkwijze. “Want de motor wordt elk raceweekend verbeterd”, verklaart hij dat er niet te zeer in grote updates moet worden gedacht.

“Red Bull communiceert – zoals altijd – niet op de juiste wijze over hoe we de motor qua performance ontwikkelen”, stelt Abiteboul, die daarbij ook aanhaalt dat Renault vanaf het begin heeft aangegeven dat de betrouwbaarheid de belangrijkste achterliggende factor is voor de performance en het kunnen verbeteren van de motor, en dat het recentelijk stappen heeft gezet qua betrouwbaarheid.

“Wat ik ook kan garanderen, is dat we de motor race-voor-race blijven verbeteren”, zegt hij. “Ik weet zeker dat er het hele jaar door zeer redelijke stappen gezet zullen worden. Qua hardware en software van de motor en wat betreft de benzine- en olieproducten die we van onze partners krijgen.”

Abiteboul met Red Bulls Helmut Marko (midden) en Christian Horner. Foto: Sutton Images.

Als voorbeeld noemt Abiteboul werk dat Renault in de week voor de race in Spanje op de testbank deed, waarna er op de zaterdag van het raceweekend gelijk nieuwe engine maps waren voor het eigen team en klanten Red Bull en Toro Rosso.

In algemenere zin is het volgens Abiteboul echter  ‘geen zwart-wit situatie’. “Het is niet zo dat we ineens voorbij zijn aan Mercedes, maar het is een kleine verbetering. In Monaco zal er weer een volgen, net zoals er meer verbeteringen volgen als we straks het derde motorexemplaar introduceren.”

Wat Abiteboul echter wel gelijk erkent, is dat het dit jaar niet zal lukken het gat naar Mercedes in het geheel te dichten. “Maar wel grotendeels.” Tevens moet hij toegeven dat hij niet weet wanneer de 2017 MGU-K in gebruik wordt genomen. “Maar het extra gewicht van de 2016-versie die we nu gebruiken is niet zo’n probleem meer, terwijl de 2017 MGU-K eigenlijk alleen gewichtsvoordeel brengt.”