Daniel Ricciardo denkt dat de belangrijkste reden voor het ‘inhaalprobleem’ in de Formule 1 is dat de huidige bolides en banden simpelweg te breed zijn. “Met de smallere auto’s van een paar jaar terug kon je elkaar beter volgen en passeren.”

Dat inhalen lastig gaat met de in 2017 geïntroduceerde bredere en meer downforce-afhankelijke bolides is bekend. In 2017 nam het aantal inhaalacties vergeleken met een jaar eerder met bijna de helft af. Bij de openingsrace van dit jaar was het aantal pure inhaalacties op de baan vervolgens op de vingers van één hand te tellen. Ricciardo was wel verantwoordelijk voor een nette inhaalactie, van ver terug op Renault-coureur Nico Hülkenberg in bocht dertien. Toch is er ook volgens Ricciardo een inhaalprobleem.

“Met hun bredere banden nemen deze wijdere auto’s veel plek in op de baan. Het is daarom lastig niet achter iemand in de dirty air te zitten”, doelt hij in gesprek met Motorsport-Total op de turbulente lucht die van auto’s af komt en voor verlies van downforce zorgt als je iemand volgt. Zeker op krappere circuits – zoals Melbourne, waar de seizoensopener werd gehouden – is dat een probleem. Een probleem dat met de smallere auto’s van voor 2017 minder aanwezig was, volgens Ricciardo: “Daarmee kon je elkaar volgen en inhalen.”

Met de smallere bolides van voor 2017 was het volgens Ricciardo eenvoudiger inhalen.

“Ik vond de smallere auto’s sowieso cool”, zegt hij over de generatie bolides van 2009 tot en met 2016. Ricciardo erkent dat ze vergeleken met de auto’s van nu ‘relatief traag’ waren, maar: “Zie je liever auto’s die 1:25 over een rondje doen, of snellere auto’s die er maar 1:22 voor nodig hebben, maar waar je niet mee kan inhalen?”, vraagt hij zich hardop af. “Het gaat om balans”, meent Ricciardo, die denkt dat breder niet altijd beter is en de MotoGP als voorbeeld neemt: “Die motoren zijn enorm smal en daarom kunnen ze overal inhalen, er is altijd plek.”

Wat Ricciardo verder aankaart is dat de complexe aerodynamica zoals nu bijvoorbeeld bij de barge boards en sidepods te zien is, enorm bijdraagt aan de downforce en snelheid van de bolides: “Maar het maakt inhalen alleen maar lastiger. Want hoe sneller we gaan, hoe moeilijker het is om elkaar te volgen.” Volgens de Australiër zijn de breedte en aerodynamica dus zeker twee punten om naar te kijken voor de toekomst van de Formule 1, al kan het op motorisch gebied ook wel wat simpeler en goedkoper, aldus Ricciardo.

Op een krap circuit als Monaco is inhalen altijd lastig geweest, maar met de smallere auto’s met minder downforce uit 2016 kon je het in elk geval nog proberen.