Het gaat Toro Rosso voor de wind. De fabriek in Faenza wordt in de komende drie jaar flink uitgebreid en de Spaanse oliemaatschappij Cepsa staat op het punt het team te gaan sponsoren.

Eerder dit jaar sleepte de Italiaanse formatie met de Zwitserse bank Falcon Investments al een vermogende sponsor binnen. Het is immers eigendom van Aabar Investments, de investeringsmaatschappij van de overheid van Abu Dhabi. De Spaanse oliemaatschappij Cepsa is via de International Petroleum Investment Company, eveneens eigendom van Aabar, verbonden aan Falcon Investments.

Het Engelse tijdschrift Autosport schrijft op zijn website dat Toro Rosso voor aanvang van de Italiaanse Grand Prix Cepsa aankondigt als nieuwe sponsor. Goed nieuws voor het Italiaanse team, dat in de afgelopen jaren noodgedwongen enorm moest groeien.

Voorheen kon Toro Rosso namelijk dezelfde auto’s gebruiken als Red Bull Racing. Nu al een poosje niet meer. Gevolg is dat het nu helemaal zelf zijn auto’s moet ontwerpen en bouwen. Het personeelsbestand is daarom in de afgelopen jaren gegroeid van 85  naar een kleine 300 werknemers.

Ook de fabriek moest uitgebreid worden. Iets waar Toro Rosso druk mee bezig is. “Vorig jaar hebben we zo’n 10.000 vierkante meter aan grond gekocht”, vertelt teambaas Franz Tost. “Eind september of begin oktober beginnen we aan de bouw van het eerste gebouw. Volgend jaar is de autofabriek aan de beurt en tot slot bouwen we een nieuw kantoor. Dit moet drie jaar duren.”

“We groeien gestaag en de samenwerking tussen de verschillende afdelingen verloopt steeds naadlozer. Hierdoor boeken we sneller vooruitgang en verbeteren we ons race na race. Als je als team verder wil groeien, meer mensen wil aannemen en beter wil presteren moet je wel over meer geld beschikken.”

“Gelukkig hebben we wat extra sponsors aan boord. Ik ben blij dat zij, net als Red Bull, aan ons team verbonden zijn. We staan er beter voor in het constructeurskampioenschap en dat levert meer geld op. Dat geven we weer uit.”

“Het is niet eenvoudig een Formule 1-team op te bouwen. Je moet mensen aannemen die met elkaar kunnen samenwerken. Gelukkig hebben we een aantal uitmuntende ingenieurs in huis en daarom hebben we ons goed verbeterd. Daar hebben we hard voor gewerkt. Het duurt minimaal nog twee of drie jaar voor we écht een stabiel team hebben.”