Als je aan Brazilië denkt, denk je aan [schuin}futebol, caipharinhas{schuin] en in sommige gevallen aan mooie dames. Je denkt niet meteen aan een briljant verkeersplan. Maar Camiel Eurlings, onze minister van Verkeer en Waterstaat, kan nog een voorbeeld nemen aan de beleidsmakers in São Paulo.Welk nummerbord wilt u? De man bij Budget Rental Cars vraagt het heel vriendelijk, maar fotograaf Peter van Egmond en ik, kijken de man niet begrijpend aan. Sorry? Hij vraagt het nog een keer, maar ditmaal volgt ook de uitleg. We hebben geluk, legt hij uit. We hebben de keuze uit een drietal nummerborden en elk eindcijfer van het nummerbord houdt een rijverbod in.

Op dat moment beginnen onze oren te klapperen.

Een rijverbod?

Omdat de verkeersproblematiek in São Paulo de spuigaten uit loopt, hebben de verantwoordelijke beleidmakers een geniaal plan bedacht. Elk nummerbord eindigt op een cijfer tussen 0 en 9. Elk cijfer staat voor een dag in de week, waarop je twee dagdelen niet mag rijden. Eindigt je nummerbord op een 0 of een 1 dan mag je op maandag tussen 7 en 10 uur ‘s ochtends niet rijden, evenals tussen 17.00 en 20.00 ‘s avonds. Als je een 4 of 5 als eindcijfer hebt dan, heb je op woensdag pech.

In een wereldstad als São Paulo met twintig miljoen mensen, zijn er acht miljoen mensen dagelijks met de auto op pad. Daar is de verkeerschaos in Nederland niets bij. Door dit systeem rijden er echter twintig procent van de auto’s minder tijdens de spits. Twintig procent van acht miljoen is al gauw 1,6 miljoen auto’s minder. Dat schiet op.

Wat de kans is om gepakt te worden? Bijna honderd procent. Op elk belangrijk knooppunt hebben een agentje staan, die bonnen uitschrijft. Een boete van 150 Real, toch gauw zo’n 60 euro.

Al met al een simpel toepasbare oplossing. Slechts één keer per week moet je je auto laten staan en ga je bijvoorbeeld met de trein naar het werk. Best te doen, toch? De files worden minder, het levert werkgelegenheid op en het is ook nog eens beter voor het milieu. Dus Meneer Eurlings, wat let u?