Sauber verschijnt over twee weken met een flink gewijzigde auto op het circuit van Bahrein. Het team reed tijdens de afgelopen wintertest in Jerez met een tijdelijk aerodynamisch pakket, zodat de auto kilometers kon maken.

“Het doel voor de test in Jerez was om te kijken of alles naar behoren werkte,” legt teambaas Monisha Kaltenborn uit. “Het voornaamste was om de auto klaar te hebben voor de eerste test, zodat we ermee konden rijden en er zo veel mogelijk data mee konden verzamelen. De auto’s zijn dit jaar zeer complex vanwege de introductie van een andere motor, maar desondanks hebben we al een aardig niveau bereikt en zijn we tevreden over hoe de eerste test is verlopen.”

Dat de Sauber C33 bepaald niet de snelste bolide was die op het circuit van Jerez rond reed, weet Kaltenborn ook. Desondanks relativeert ze de wat langzame rondtijden die Esteban Gutiérrez en Adrian Sutil neerzetten: “Daar valt nog weinig over te zeggen. Elk team reed met een andere hoeveelheid brandstof en werkte een eigen programma af. Bovendien reden wij in Jerez met een tijdelijk aerodynamisch pakket dat weinig downforce gaf. In Bahrein zal het anders zijn.”

Het Zwitserse team neemt dan namelijk een groot deel van het nieuwe aerodynamische pakket mee, waaronder de nieuwe voor- en achtervleugel en windgeleiders bij de sidepods. De overige onderdelen worden dan bij de tweede wintertest in Bahrein geïntroduceerd.

Ook het elektronisch remsysteem wordt verbeterd. “Daar waren de coureurs en de engineers niet gelukkig mee tijdens de eerste test”, vertelt Kaltenborn. “We hebben er in Jerez al wat aan kunnen doen, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering. Onze engineers zijn ervan overtuigd dat er genoeg tijd is tot de volgende test om alle tekortkomingen te verhelpen.”