Sauber heeft de afgelopen jaren enkele goede resultaten behaald in Japan, dus het dit seizoen zo geplaagde team hoopt dat het in Suzuka toch nog voor een lichtpuntje in 2014 kan zorgen.

In het eerste jaar sinds Peter Sauber zijn team terugkocht van BMW, 2010, scoorde Sauber met thuisrijder Kamui Kobayashi en Nick Heidfeld een zevende en achtste plek in Japan, waarna Sergio Pérez in 2011 ook punten pakte met een achtste plaats.

Een jaar later beleefde Kobayashi zijn finest hour op Suzuka, met een derde plek. Afgelopen seizoen scoorde het team uit Hinwil ook weer goed, met Nico Hülkenberg op P6 en Esteban Gutiérrez – met zijn vooralsnog enige puntenfinish – op P7.

“We hebben de afgelopen jaren telkens goede races gehad op Suzuka en daar zijn we trots op”, erkent head of track engineering Giampaolo Dall’Ara. “Behalve dat we er trots op zijn, motiveren deze goede resultaten uit het verleden ons ook om hard te blijven werken om in Suzuka het type resultaat te behalen dat we dit jaar vooralsnog niet hebben bereikt”, zegt hij, daarbij dus doelend op een puntenfinish.

Gutiérrez & Sutil
Aan coureurs Esteban Gutiérrez en Adrian Sutil de taak dat te doen. Hoewel het tweetal zich niet concreet over hun kansen uitlaat, zien de Mexicaan en de Duitser wel uit naar de terugkeer naar de omloop die voor hen allebei speciaal is.

“Ik bewaar goede herinneringen aan Suzuka aangezien ik er vorig jaar mijn eerste Formule 1-punten behaalde”, vertelt Gutiérrez. “Daarnaast is het één van mijn favoriete circuits, want het is een unieke baan met een lay-out die met geen enkele andere te vergelijken is. Er zijn veel snelle bochten en vooral de eerste sector en de 130R – in de laatste sector – zijn geweldig.”

Voor Sutil is teruggaan naar Japan altijd bijzonder aangezien hij er een verleden als coureur heeft. “Ik won in 2006 de Japanse Formule 3-titel en heb een jaar in Japan gewoond, dus voor mij is het altijd heel speciaal weer terug te gaan voor deze Grand Prix.”

Net als Gutiérrez is ook Sutil dol op het door de Nederlander Hans Hugenholtz ontworpen Suzuka Circuit. “De baan is snel, nauw en tricky. Er is geen ruimte voor fouten en ik denk dat 130R niet langer vol gas is, wat het circuit nu extra uitdagend en mooi maakt.”