Sauber heeft de eerste beelden vrijgegeven van de C36. De nieuwe auto van de Zwitserse renstal zal woensdag zijn eerste meters maken tijdens een filmdag op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Testen is nog niet toegestaan tot de officiële wintertest maandagochtend van start gaat, maar teams hebben wel de mogelijkheid gebruik te maken van een filmdag. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo mag er slechts een beperkt aantal kilometers worden gereden en er moeten demonstratiebanden worden gebruikt. Zoals de naam al aangeeft is dat voornamelijk bedoeld voor filmdoeleinden, bijvoorbeeld het maken van promovideo’s, maar het is ook een handig middel om alvast te kijken of alle systemen werken.

Marcus Ericsson krijgt dit seizoen gezelschap van Pascal Wehrlein, die de plaats inneemt van Felipe Nasr. Bij de eerste wintertest ontbreekt Wehrlein echter nog. Hij kampt nog van de naweeën van een koprol tijdens de Race of Champions. Rugklachten houden hem aan de kant. Het is nog niet duidelijk of hij er tijdens de tweede testweek, van 7 tot en met 10 maart eveneens in Barcelona, wel weer bij kan zijn. Ferrari-testcoureur Antonio Giovinazzi zal het testwerk van Wehrlein overnemen. Sauber heeft zelf geen vast reserverijder, maar is in gesprek met Ferrari of het ook gedurende het seizoen een beroep kan doen op Giovinazzi in geval van nood.

Sauber versterkte zich deze winter met technisch directeur Jörg Zander. Het is een oude bekende van het team, want in 2006 was hij hoofdontwerper bij BMW Sauber. Hij stapte in 2007 over naar Honda, dat overging in Brawn. Zander verliet Brawn nog gedurende het kampioensjaar van dat team. De afgelopen twee seizoen was Zander actief in het World Endurance Championship, als technologiechef van Audi.

“Ik wil duidelijke vooruitgang zien ten opzichte van vorig jaar”, stelt Zander. Daarmee legt hij de lat niet heel hoog, want Sauber scoorde slechts 2 punten dankzij een negende plaats van Nasr in de regenrace in Brazilië. “We willen weer stevig doordringen tot de middenmoot. Het wordt een belangrijk jaar voor ons.”

Een nieuwe investeerder gaf Sauber in de moeilijke periode weer hoop voor de toekomst, al zijn er nog geen nieuwe sponsoren op de auto zichtbaar. Sauber koos ervoor om de Ferrari-krachtbron van vorig jaar te blijven gebruiken, naar eigen zeggen om zo eerder met het ontwerp van de nieuwe auto te kunnen beginnen en niet vanwege financiële overwegingen.

“De structuur en werkprocessen die afgelopen jaar zijn opgezet, moeten nu verder worden uitgewerkt”, vervolgt Zander, die tevens aangeeft al snel te willen beginnen met een concept voor 2018. “Ik streef naar een goed georganiseerd team dat dankzij een sterke wil voor verrassingen kan zorgen. Wat ik tot nu toe heb gezien, geeft me vertrouwen dat we een goede basis hebben voor de lange termijn.”