Net als de andere teams had Sauber tijdens de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Maleisië moeite met de hoge temperatuur in het Aziatische land. Toch zat de snelheid er bij het Zwitserse team weer aardig in.

Marcus Ericsson plantte zijn blauwe bolide in beide sessies in de top tien, en was achteraf dan ook te spreken over zijn snelheid. “In de ochtend ging het lekker, we reden veelbelovende runs met constante rondetijden”, vertelt de Zweed. Ook in de lange runs op de harde band deed de Sauber het volgens Ericsson goed, ondanks dat een rode vlag-situatie ervoor zorgde dat hij niet het maximale uit het rubber kon halen.

De banden zullen het in de rest van het weekend nog lastig gaan krijgen, voorspelt Ericsson: “Door de hoge temperaturen wordt het bandenmanagement zondag voor iedereen een uitdaging.”

Marciello

In de andere Sauber zagen we ’s morgens een nieuw gezicht: testcoureur en Ferrari-protegé Raffaele Marciello mocht zijn eerste meters tijdens een Grand Prix-weekend maken. Dat deed de Italiaan met zes tienden achterstand op Ericsson niet eens onaardig. “Ik voelde me snel op mijn gemak en kon me iedere run verbeteren”, zegt de debutant. “Het was een uitdaging, want ik reed voor het eerst in de auto, op een circuit dat ik niet kende. Maar ik denk dat ik het goed gedaan heb.”

Ook Marciello klaagde over de niet bepaald optimale baanomstandigheden: “De temperatuur was al flink hoog dus er was weinig grip, en dan was het circuit ook nog eens vies. Maar daar had iedereen last van.”

Marciello moest in de tweede vrije training de Sauber weer teruggeven aan Felipe Nasr, die er vervolgens de twaalfde tijd mee reed. Net als Ericsson en Marciello worstelde de Braziliaan met de grip: “Het was geen ideale trainingssessie, want de achterbanden deden door de hoge temperatuur erg lastig.” Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, weet Nasr. “We moeten begrijpen hoe we het probleem voor morgen aan kunnen pakken.”