Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn twijfelt er niet aan dat het team er goed aan doet voor 2018 over te stappen op Honda-motoren. “We zijn er zeker van dat ze hun problemen zullen oplossen.”

Dat vertelt ze aan Autosport, waarbij ze kritiek op de deal met de Japanse autofabrikant afdoet als kortzichtig. “Als je er alleen zo naar kijkt en het zo samenvat, kijk je wel heel erg naar het hier en nu en duidelijk niet verder dan dat”, reageert Kaltenborn.

Kritische kanttekeningen bij Saubers Honda-deal zijn echter niet onverwacht, gezien het gebrek aan vermogen en betrouwbaarheid van de Japanse V6-turbokrachbron. Zeker aangezien de deal financieel gunstiger zou zijn voor Sauber dan verdergaan met haar huidige leverancier Ferrari.

“Niemand weet echter wat de toekomst brengt”, zegt Kaltenborn over de keuze voor Honda. “We zijn er absoluut zeker van dat Honda verbeteringen zal maken en dat ze hun problemen zullen oplossen.”

Als voorbeeld van wat voor stap een fabrikant van het ene op het andere jaar kan zetten, wijst ze naar Ferrari. “In 2014 zaten we ook in een situatie waarin er grote verschillen bestonden tussen hoe competitief de motoren waren, maar dat was voor ons nog geen reden Ferrari af te vallen. We wisten namelijk dat Ferrari er alles aan deed en dat pakte ook goed uit”, doelt ze op de sprong vooruit in 2015.

“Niemand weet hoe het er over zes maanden voor staat”, herhaalt Kaltenborn. “Gekeken naar alle opties die we hebben, voelt het alsof de keuze voor Honda het best past bij waar we naartoe willen.”

Kaltenborn vertrouwt erop dat Honda de boel goed op de rit krijgt voor 2018.

McLaren
Door met Honda in zee te gaan, sluit Sauber volgens het Duitse Auto, Motor und Sport ook een technologische samenwerking met Honda’s de facto fabrieksteam McLaren. Sauber koopt volgens deze publicatie voortaan namelijk versnellingsbakken en hydraulische systemen van McLaren. Deze deal blijft ook staan in het geval het toch nog van een breuk tussen McLaren en Honda komt.

De laatste jaren was Sauber wat dit soort componenten betreft namelijk afhankelijk van Ferrari. Kaltenborn erkent overigens dat het emotioneel gezien niet makkelijk was een punt te zetten achter de lange samenwerking met Ferrari.

Volgens Auto, Motor und Sport gaat Sauber er financieel in elk geval op vooruit. De Zwitsers zouden zo’n twintig miljoen euro per jaar aan Ferrari hebben betaald voor klantenmotoren, terwijl de Honda-krachtbronnen ‘duidelijk goedkoper’ zouden zijn.