Via de rubriek Startnummers vertellen we in de zomerstop elke dag een bijzonder verhaal over een iconisch nummer uit de Formule 1: van 0 tot 99 of ergens daartussen. Vandaag: nummer 13, het nummer van Pastor Maldonado.

Was het een speling van het lot? Een grap? Of gewoon zoals het had moeten zijn? Toen coureurs per 2014 hun eigen startnummer mochten kiezen, ging uitgerekend Pastor Maldonado voor 13. Uitgerekend de Venezolaan met de reputatie weliswaar snel, maar ook crash-gevoelig te zijn, een magneet voor incidenten. Van de goden verzoeken wilde Maldonado zelf overigens niets weten; in tegenstelling tot in Europa, brengt 13 in Venezuela juist geluk.

Voor Maldonado bleek het echter geen geluksnummer. Het begon al met zijn overstap van Williams naar Lotus voor 2014. Bij Williams had Maldonado een race gewonnen. Op 13 mei – misschien óók vandaar – 2012. De zege smaakte naar meer – hij imponeerde in 2012 nog vaker, zoals in Singapore en Abu Dhabi – maar tot Maldonado’s grote frustratie zakte Williams daarna juist af. Dus ging hij weg.

2014 was voor Williams vervolgens het jaar van de wederopstanding, terwijl Lotus – dat daarvoor twee goede seizoenen had gehad – instortte. De E22 met dubbele neus was een misbaksel om te zien en besturen. Maldonado pakte in 2014 maar twee punten en hoewel het in 2015 beter ging, werd hij om de oren gereden door teamgenoot Romain Grosjean. Sindsdien is startnummer 13 niet meer gebruikt in de Formule 1.

Lees hier de verhalen achter de andere startnummers

Een oordeel over de eerste seizoenshelft, nagenieten van de Grand Prix van België en meer: de nieuwe editie van FORMULE 1 Magazine vind je nu in de winkel of in je brievenbus. Maar bestellen kan nu al online! Ook in deze editie boeiende verhalen, interessante reportages, achtergronden en interviews, duiding en onderscheidende fotografie! In dit nummer onder andere:

  • Max Verstappen, buitengewoon in België: zorgeloos de zomer in
  • Reportage: de tranen zijn na de fatale crashes op Spa nog niet opgedroogd
  • Tussenrapport Tom Coronel: Is Leclerc de man van de toekomst bij Ferrari?
  • Nico Hülkenberg spreekt: In Eefde is het voor mij allemaal begonnen
  • Columns Noël Ummels & Amber Brantsen
  • Het allermooiste beeld van Peter van Egmond en gastfotograaf Francis Vermeulen
  • Techniek: over 1,1 miljoen datapunten per seconde in een F1-auto
  • En verder alles over de Grands Prix van Hongarije en België

Gratis verzending binnen Nederland!