In de rubriek ‘het startnummer’ pakt FORMULE 1 voor elke dag van de maand april het bijbehorende startnummer erbij. Aan de hand daarvan staan we stil bij de historie van het nummer, een grote naam die ermee reed, of juist een grote onbekende. Op dat twee het nummer dat niemand wil, want welke Formule 1-coureur wil nou nummer 2 zijn?
(tekst loopt door onder de foto) Zoals het toeval het wil, heeft Hamilton nu, elf jaar later, weer een Fin naast zich. Nu coureurs zelf startnummers kiezen, rijdt Valtteri Bottas echter met 77. Al staat zijn ‘strijd’ de laatste jaren vooral in het teken om te ontsnappen aan de rol als nummer twee, zeker in de jaren dat Mercedes het vuur aan de schenen wordt gelegd en Hamilton misschien wat rugdekking nodig heeft. Vorig seizoen ging dat Bottas nog het best af, en was hij zelfs Hamiltons meest geduchte tegenstander in de titelstrijd. Al was zijn eindklassering daarin zo goed als vooraf te voorspellen: tweede. De laatste coureur die echt met het nummer 2 op de auto heeft gereden, is voormalig McLaren-coureur Stoffel Vandoorne. Hij koos er zelf voor, en dat lijkt apart. “Maar het was mijn eerste nummer in de autosport, het werd me gegeven in de Formule 4, in 2010. Een goed jaar, met goede herinneringen.” In zijn twee volledige Formule 1-seizoenen wist Vandoorne zich echter nooit te onderscheiden als meer dan een nummer twee, met Fernando Alonso als absolute nummer één naast zich. Heel anders verging het de coureur die de laatste jaren in de Indycars het nummer 2 kreeg toebedeeld: Josef Newgarden. Hij werd er in 2017 en 2019 kampioen mee. Voor 2020 mag hij kiezen of hij 1 of 2 wil. Eén keer raden wat het wordt… Lees hier alle delen van het Startnummer terug!