De verwachting is dat er in 2014 tussen de 20 en 22 Grands Prix op de Formule 1-kalender staan, en teambazen zijn verdeeld over wat het beste zou zijn. Sommigen willen altijd en overal wel racen, of begrijpen de behoefte om de sport uit te breiden, terwijl anderen twintig races ‘het maximale’ vinden.

“Het is aan anderen om te speculeren over hoeveel races we volgend jaar krijgen, maar ik denk persoonlijk niet dat het er meer dan twintig worden”, zegt Whitmarsh, die ook niet heel happig is op meer Grands Prix dan dat: “Het is natuurlijk ons werk en we kunnen het wel aan, maar het wordt wel erg zwaar voor de teams om zoveel races te moeten doen”, geeft hij aan.

“Vooral voor de monteurs en engineers die aan de auto’s werken en dan veel back-to-back races moeten doen, zou het een flinke beproeving worden”, denkt de teambaas, die eerlijkheidshalve toegeeft dat het voor hemzelf en de coureurs ‘een stuk makkelijker is’.

Uitbreiding
Toch staat Whitmarsh achter de uitbreiding van de racekalender, of in ieder geval de poging daartoe die Bernie Ecclestone onderneemt. “Door het huidige economische klimaat zijn er altijd wel een paar races die niet door dreigen te gaan, dus het is goed om er een aantal achter de hand te hebben.”

“Als sport hebben we de nieuwe locaties die we aandoen bovendien nodig”, weet de Brit, voor wie het duidelijk is dat de Formule 1 niet zonder nieuwe ‘interessante’ markten – ‘zoals Rusland’ – kan. “De band moet blijven rollen om ervoor te zorgen dat we genoeg races hebben, en Bernie doet wat dat betreft heel goed werk. Hij slaagt er steeds weer in nieuwe racelocaties voor ons te vinden.”

Waarschuwing
Collega teambaas Monisha Kaltenborn van Sauber deelt de mening van Whitmarsh niet. Zij vindt twintig races genoeg en waarschuwt om uiteenlopende redenen dat een verdere uitbreiding van de racekalender voor problemen kan zorgen.

“In de eerste plaats moet je je afvragen wat voor effect het op de teams en hun personeel heeft. Het huidige aantal van twintig legt al behoorlijk wat druk op ons, dus als er meer races bijkomen, moeten wij dan extra mensen aannemen?”, vraagt ze zich af.

“Daarnaast moet je ook naar de markt kijken. Als je te veel races op de kalender zet en de markt verzadigd raakt, dan is dat niet goed voor de Formule 1 als product”, stelt de Oostenrijkse. “Wat ook nog meespeelt, is dat alles binnen de Formule 1 op het moment is afgestemd op twintig races per jaar. Uitbreiding zou dus ingrijpende veranderingen vereisen, dus we moeten eerst goed nadenken.”

Teambazen
De visie van Kaltenborn wordt gesteund door Mercedes-teambaas Ross Brawn en John Booth, zijn evenknie bij Marussia. “Twintig is al uitdagend genoeg, meer dan dat en het wordt een moeilijk verhaal”, menen ook zij.

“Als er meer dan twintig races op de kalender komen te staan, moet je met verschillende technisch teams gaan werken en de races daar tussen verdelen, hetgeen uiteraard een duur verhaal wordt”, vreest Booth, wiens woorden worden onderschreven door Brawn: “Het zou daarnaast uit logistiek oogpunt ook een ingewikkelde kwestie worden”, vult hij nog aan.

In tegenstelling tot Brawn en Booth staan de kopstukken van Toro Rosso en Caterham juist open voor meer Grands Prix. “22 of zelfs 24, het maakt mij niet uit. Wij bestaan om te racen, dus ik wil overal wel naar toe waar Bernie iets kan organiseren”, zegt Toro Rosso’s Franz Tost, die overigens wel graag meer races in Europa zou zien.

“Het aantal races doet er in mijn ogen niet zo toe”, zegt ook Caterhams Cyril Abiteboul. “Zolang de markt niet verzadigd raakt en we goede financiële afspraken maken zodat elk team met de kosten om kan gaan, vind ik meer races prima.”

Nieuwe races
In 2014 komen er waarschijnlijk Grands Prix in Rusland, Oostenrijk en het Amerikaanse New Jersey bij, terwijl de Grand Prix van India dan een jaartje moet overslaan. Over het voortbestaan van de race in Zuid-Korea bestaan eveneens vraagtekens, maar daar staat tegenover dat er ook nog gesproken wordt over toekomstige races in Argentinië, Mexico, Thailand en een derde race in Amerika.