Het juniorenteam van Red Bull was in 2011 volwassener dan het vorige jaar. Er werden meer punten gepakt dan in 2010 en de Italiaanse formatie bewees dat het zich kan verbeteren tijdens het seizoen. Een knappe prestatie van het relatief kleine team.

 

En toch vliegt zowel Sébastien Buemi als Jaime Alguersuari de laan uit. Waarom? Noem het bedrijfspolitiek van Red Bull. Helmut Marko meende geen nieuwe Sebastian Vettel in een van de twee coureurs te zien. En daarom rijden ze dit jaar niet meer voor Toro Rosso. De beurt is nu aan Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne.

Buemi versus Alguersuari


Maar is het terecht dat Buemi en Alguersuari bedankt werden voor hun diensten? Dat de Zwitser en Spanjaard elkaar beter maakten staat wel vast. Uiteindelijk trok Alguersuari met 26 tegenover 15 punten aan het langste eind. De reden daarvan? De Spanjaard had vaker pech in de kwalificatie, terwijl Buemi op zondag vaker de klos was. Toch was laatstgenoemde, na Michael Schumacher, de coureur met de meeste geslaagde inhaalacties van het F1-veld in 2011.

 

Het was echter Alguersuari die de hoogste puntenfinishes binnensleepte. Ook maakte hij indruk met zijn goede prestaties op Spa-Francorchamps. De jongste F1-coureur ooit kwalificeerde zich als zesde. Zijn race was, nadat Bruno Senna zijn rempunt na de start volledig miste, echter al snel over. Alguersuari revancheerde zich echter in de race daarna op Monza. Zijn achttiende kwalificatietijd was niet om over naar huis te schrijven, maar zijn zevende plaats in de race wel. Zijn beste resultaat van het jaar. Wat hem overigens in Zuid-Korea nog eens lukte.

 

Buemi’s beste resultaten bleven beperkt tot twee achtste plaatsen. In de tweede seizoenshelft werd hij vooral getroffen door pech. Een los wiel in Japan, gebrekkige hydrauliek in Abu Dhabi, een opgeblazen motor in India… Weinig bleef de Zwitser bespaard.

 

De kans dat hij eruit vloog werd groter geschat dan een exit voor Alguersuari. Nu zijn beide coureurs niet meer welkom. Buemi vond echter als eerste weer onderdak. Hij blijft actief in de Red Bull-familie en is in 2012 reservecoureur voor de hoofdmacht. Rond Alguersuari is het momenteel stil.

 

De constructeur Toro Rosso


De reden van het ontslag van Alguersuari en Buemi is begrijpelijk. Red Bull beschouwt hun niet als potentiële wereldkampioen en dan heb je Toro Rosso volgens de Oostenrijkse energiedrankjesproducent niets te bieden. Toch toonden de twee voormalige coureurs van de renstal uit Faenza zich volwassen coureurs voor hun leeftijd.

 

De Italianen hoefden een aantal jaar niet hun eigen auto te ontwerpen. Het team is nu weer in opbouw om een echte, competitieve constructeur te worden. En dat lukt steeds beter. De fabriek in Faenza wordt gemoderniseerd en uitgebreid. Dat Alguersuari en Buemi het beste in elkaar naar boven haalde heeft er ongetwijfeld aan bijgedragen dat dit proces vooralsnog goed verloopt.

 

Elk ander team was waarschijnlijk in zijn nopjes geweest met die eigenschap. Maar Toro Rosso is geen normaal team. De zoektocht naar het volgende supertalent staat centraal en dus zal het team, op een uitschieter na, de subtop niet ontgroeien. Als er een supertalent rondrijdt, zal hij niet lang bij het team blijven. En als een coureur er meer dan twee jaar zit, komt hij op straat te staan.

 

Dat zit de continuïteit van de renstal in de weg. Maar daar is het Red Bull ook niet om te doen. Toro Rosso heeft zijn bestaansrecht te danken als het juniorenteam van Red Bull Racing. Ze zijn niet in de Formule 1 om voor het hoogst haalbare te gaan. Daar kun je twijfels bij hebben. Feit blijft wel dat Toro Rosso een van de weinige teams in de achterhoede is waar het puur om talent gaat. Met alleen een zak geld ben je niet welkom in Faenza. En dus is Toro Rosso ook een heel interessant team om te volgen.

 

Conclusie


Toro Rosso bewees in 2011 zich tijdens het seizoen door te kunnen ontwikkelen. Alguersuari en Buemi leken steeds competitiever te worden. Dat is knap voor een relatief klein team. Alguersuari en Buemi laten een competitief team achter. En als Ricciardo en Vergne nieuwe Vettels zijn, zoals Helmut Marko dat hoopt, belooft het in het komende seizoen vuurwerk te worden bij de Italianen.

 

7/10