De Formule 1-teams gaan in Abu Dhabi met elkaar om tafel zitten om over de interpretatie van de Resource Restriction Agreement te praten en de onduidelijkheid daaromtrent proberen op te lossen.

De Resource Restriction Agreement, oftewel RRA, dient om de kosten in de Formule 1 binnen de perken te houden en is er primair op gericht de uitgaven die teams aan technische zaken doen aan banden te leggen. Hier vallen ook restricties onder aangaande het aantal personeelsleden dat een team mag hebben en de kosten die hieraan verbonden zijn.

Van het team van Red Bull werd vorig jaar al gezegd dat ze de RRA hadden overtreden, en die geluiden klinken ook tijdens het huidige seizoen weer. Daarnaast worden nu ook vraagtekens gezet bij de recente personeelswerving van Mercedes, hetgeen frappant is aangezien Mercedes tot op heden juist één van de grootste voorstanders van de Resource Restriction Agreement is gebleken.

Zowel Red Bull als Mercedes ontkennen overigens stellig dat ze de RRA hebben overtreden, al gaf Mercedes-sportchef Norbert Haug al wel aan dat hij denkt dat niet ieder team de RRA op dezelfde manier interpreteert.

Voor de FOTA – de belangenorganisatie van en voor Formule 1-teams – is dat een signaal dat er duidelijkheid moet komen. De FOTA-leden hebben in Zuid-Korea al met elkaar over de RRA gesproken, maar zijn daar volgens Autosport weinig mee opgeschoten. De Britse publicatie weet zodoende te melden dat de volgende gesprekken over de RRA voor Abu Dhabi op de agenda staan.

Meer weten over de Resource Restriction Agreement, de FOTA en de huidige perikelen daaromtrent? Zie dan nummer zestien van Formule 1 voor meer achtergrond en informatie. Vanaf donderdag 20 oktober in de winkel!