De Formule 1-teams hebben in Zuid-Korea gesproken over het oprekken van de 107-procentregel en deze norm naar 110 procent te verhogen, maar dit plan wordt vermoedelijk afgeschoten.

De 107-procentregel is van kracht om ervoor te zorgen dat er geen teams en/of coureurs aan een race kunnen mee doen die veel langzamer zijn dan de snelsten op de baan. De regel wordt toegepast tijdens de kwalificatie en dient dus om te langzame deelnemers nog voor de race uit te sluiten.

Dit werkt als volgt: tijdens de eerste heat van de kwalificatie, ook wel Q1 genoemd, wordt de snelste tijd als norm genomen en iedereen die aan de race wil deelnemen moet dus een tijd klokken die niet meer dan 7 procent langzamer is dan dat. Dit betekent bijvoorbeeld dat als de snelste man in Q1 een tijd van 1:20.000 neerzet, de 107-procentnorm op 1:25.600 ligt. Wie trager is dan dat, valt dus af.

Volgens Autosport is er nu in Zuid-Korea besproken om de 107-procentnorm naar 110 procent te verhogen, omdat de achterhoedeteams er bang voor zijn dat bijvoorbeeld het dominante Red Bull volgend seizoen ineens nog een stuk sneller wordt, waardoor ze het gevaar lopen dat ze zich voortaan niet meer kwalificeren.

Autosport weet echter te melden dat een meerderheid van de teams en wedstrijdleider Charlie Whiting het geen goed idee vinden en de 107-procentregel gewoon in stand willen houden.

De teambaas van HRT, Colin Kolles, laat tegenover Autosport overigens weten dat hij daar vrede mee heeft: “Het is een idee dat al vaker besproken is, maar wij als HRT zijn tevreden met de 107-procentregel en hebben er geen problemen mee”, aldus Kolles, die lijkt te ontkrachten dat het idee uit de koker van HRT komt, ook al is zijn team de enige formatie die er dit jaar slachtoffer van is geworden.