Bij Renault moest Lucas di Grassi het veld ruimen, BMW Sauber stuurde Marko Asmer naar huis. Het zijn zware tijden voor de testrijders. ,,Mijn talent ben ik echt niet verloren.”Tegelijk met de nieuwe auto maakte Renault deze week de leden van het Renault Development Driver Programme bekend. De drie gelukkigen die hun carrière gesteund weten door de Franse autofabrikant zijn de 22-jarige Italiaan Davide Valsecchi, en de twee acttienjarige talenten Charles Pic (Frankrijk) en Marco Sorensen (Denenmarken). Romain Grosjean werd gepresenteerd als testrijder. Daarmee valt het doek voor Lucas di Grassi, de morele kampioen van het afgelopen GP2-seizoen. En het zet vraagtekens bij de betekenis van een talentenprogramma.

Vanaf komend seizoen is testen tijdens het seizoen niet langer toegestaan, behalve wanneer het coureurs betreft die de afgelopen twee jaar minder dan vier dagen getest hebben. In de praktijk betekent dit dat Grosjean dit jaar na een dag testen aan dat maximum zit. De regel is ook de reden dat de getalenteerde Di Grassi niet werd aangehouden. Een paar deuren verderop, bij BMW Sauber, vloog testrijder Marko Asmer de deur uit. De Est werd vorig jaar door BMW Sauber opgenomen als jong talent, maar moet het nu zelf zien te rooien. Asmer testte in 2008 vijf keer en mag dit seizoen dus niet rijden.

,,Voor zover ik weet was BMW Sauber vorig jaar heel tevreden over het werk dat ik voor ze heb gedaan”, vertelt Asmer aan FORMULE1 RaceReport. ,,Doordat de regels nu voorschrijven dat er bijna niet meer getest mag worden, wilde het team hun racecoureurs zoveel mogelijk laten rijden. Ik denk dan ook dat de vaste testrijder (Christian Klien, red) veel zal rijden dit jaar.”

Asmer is voorstander van de herinvoering van de vrijdagtester, zoals die er tussen 2003 en 2006 waren. ,,Veel van de jonge coureurs die de laatste jaren in de Formule 1 zijn gekomen, hebben ervaring opgedaan in de vrijdagtrainingen. Daar kun je jezelf laten zien, bewijzen dat je in de Formule 1 thuishoort. Ik vind dan wel dat er en regel moet komen die voorschrijft dat die coureurs nog niet in een Grand Prix gestart zijn, anders gaan mannen als De la Rosa en Wurz weer al het werk doen. Maar het staat vast dat het testverbod het veel moeilijker maakt voor de teams om jonge rijders te testen.”

Asmer mag dan samen met Di Grassi het eerste slachtoffer zijn van het testverbod, maar toch hoopt hij het nog tot de Formule 1 te schoppen. ,,Formule 1 is het allerhoogste dat je als coureur kunt bereiken, en elke officiële functie bij een Formule 1-team kan een manier zijn om dat doel te bereiken. Toen BMW Sauber mij vorig jaar aanstelde als testrijder hadden ze kennelijk vertrouwen in mijn talent en ervaring. Dat talent heb ik nog steeds, en die ervaring wordt alleen maar meer, dus ik moet nu gewoon hopen dat ik het op de een of andere manier weer aan een Formule 1-team kan laten zien.”

Lees meer over de gevolgen van het testverbod voor jonge coureurs in FORMULE 1 RaceReport nummer 2, die vanaf 22 januari in de winkel ligt.